Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 3463 ggr
Friida
0

Jag går Godmans utbildning

Går just nu en sådan kurs, här i Göteborg så krävs ju det för att bli godman. Men jag måste säga att jag blivit lite osäker…. aktihandel, husförsäljning och annat kan man tydligen bli ansvarig för…. Och gör du fel så kan du bli ansvarig inför anhöriga. Och visste ni att om man som godman dör, då är dödsboet ansvarig för årsredovoisning mm.

Annars är det ju intressanta saker man lär sig, men som sagt lite fundersam blir man faktiskt.

Har ni som Godemän, sålt hus osv? 

Katarina

[Norum]
0

Jag har aldrig sålt hus som godman men det är ingen skillnad på det mot att sälja sitt eget. Man gör på precis samma sätt. Så det är inga konstigheter eller andra regler för sånt.

Men ta inte ut några problem i förskott bara! Tror du kommer att klara dig bra som god man.. :-) Har Edip varit och pratat på kursen? Han kan det mesta, helt suverän!

Alsace
0

Jag är godman och förvaltare för ett par som jag är släkt med. Min kommun har inte erbjudit mig ngn hälp. Jag håller på att skuldsanera deras ekonomier. vilket är svårt då de alltid är nya utgifter. Har inte blivit erbjuden att gå en kurs, blev inslängd då deras förra godman /förvaltare inte orkade med mer. Samt så känner jag dem och vet att de gör allt för att få loss nya pengar överallt. Tuff situation och det känns som man ska gå under vissa dagar. Jag kan ha tio samtal /dag ang att de vill ha pengar och allt i pappersväg jag fick av kommunen var bara en massa redovisnings papper och inge info mer än att jag skulle redovisa deras inkomst kontra utgifter, månadsrapport och årsrapport. Jag behöver dock inte vara orolig för att sälja ngr hus ………..ja där for jag i väg men är glad att jag hittat den här sajten…….tack

AnneN
0

#2 vi är också glada att du hittade hit =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Alsace
0

tack

Skrattande

[Norum]
0

*2 Klart vi är glada! :-) Du verkar inte ha det lätt precis… Men är du godman eller förvalatre? Det ena åt en och det andra åt den andre? Eller.. Blir inte riktigt slug på vad du menar.. haha Kan bero på att jag just nu sitter dubbelvikt i ryggont. Fy för den lede..:-(

[Norum]
0

*2 det låter som att du måste sätta lite gränser… du har ingen skyldighet att svara alla gånger de ringer. Många godemän har en telefontid till sina huvudmän. Det blir lätt ohållbart annars.

Men vad är det för månadsrapport du skriver om?

Prag
0

Jag har sålt hus för HM. Det är avsevärt mera avancerat än att sälja hus för egen räkning kan jag berätta. Dock otroligt lärorikt…haha!

[Norum]
0

Vad är skillnaden då? Ska inte det vara i stort sett samma sak? Trodde i varje fall jag.. Förvånad

Prag
0

1. Du måste ordna en värdering av fastigheten innan försäljning.Värderingen måste vara gjord av en mäklare som sedan INTE får ansvaret att sälja hastigheten och som inte heller samarbetar med den mäklare som får uppdraget.

2. Vid försäljning pga dödsfall krävs ett mycket närmare samarbete med mäklare och boupptecknare än vid normala försäljningar.

3. Samtycken från ÖF in absurdum + betydligt flera papper att fylla i.

4. Bevaka din HMs rätt utifrån eventuella andra dödsbodelägare. Giriga släktingar finns under alla buskar…

5. Redovisningen efteråt blir "något" mer komplicerad…

Har bara skrapat på ytan här. Blir lite långt om jag ska gå in i detalj, men trust me, det är avsevärt mer tidskrävande än en "normal" husförsäljning. Man lär sig dock kopiöst under resans gång.

[Norum]
0

Jo, jag kan tänka mig att man lär sig mycket! Förvånad

3:an kan jag tänka mig.. Huga! Ibland är det papper så man drunknar i dom nästan.

4:an.. Vad kan man säga? Ibland poppar det upp släktingar som ingen visste fanns ens. Tungan ute

Skulle vara intressant att göra det nångång, bara för att liksom.. Men jag har inget sånt uppdrag för tillfället så det blir ju inte inom den närmaste framtiden.

Prag
0

Jag har en husrenovering för framtida uthyrning på gång nu. Utmanande, men intressant. Nytt för mig.

[Norum]
0

Kul! Alltid kul med nya utmaningar.. :-) Hoppas att det går bra och att hantverkarna gör det dom ska..

Prag
0

Hantverkare! Skrikandes Gud, ja, mycket att göra.

Friida - utbildningen i Göteborg är en av de bästa i landet! Du kommer vara gott rustad när du blir klar där. Vilken skola går du på? Medborgarskolan eller annan?