Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 5235 ggr
[Norum]
0

Bankdosa

Nu behöver jag hjälp! Jag har en kille som jag är förvaltare till och banken krånglar med dosan så jag kommer ingenstans! Jag kommer inte ens åt hans konton… Hur är det för er andra förvaltare, vilket system har ni? jag har allt i Swedbank och allt har fungerat ända tills jag ändrade från godmanskapet till förvaltare… Det kan väl inte foinnas SÅ många olika system på det hela?

Åsa

[Norum]
0

Har krånglat med banken till vansinets rand… Just nu får jag logga in på min egen dosa och komma åt hans konton på så sätt men jag tycker det känns lite obehagligt. Är det någon som är förvaltare här som kan hjälpa mig? Det måste ju kunna gå med att han har en egen dosa som det fungerade när det var ett godmanskap! Så här vill jag verkligen inte ha det… Hur kan man göra?!

Åsa

elize-l
0

Vad säger dom på banken då

[Norum]
0

Dom får ju inte till det alls… Just nu kör jag med en företagsdosa, bara omständigt och bedrövligt.. Tror jag ska prova igen när ordinarie personal kommer tillbaka. Jag kan ju inte vara den enda förvaltaren i swedbank…?

Prag
0

Du SKA använda din egen dosa och på så vis komma åt alla dina HMs konton (ej ÖF-spärrade såklart). Finns ingen juridisk stöttning bakom att du ska ha en dosa i HMs namn.

Jag kör också de flesta av mina HM via Swedbank men då min lokala Swedbank på senare tid tightat upp möjligheten att starta nya konton och det inte längre räcker med registerutdrag utan utöver det krävs antingen samtycke + kopia på leg eller läkarintyg som anger att samtycke ej kan lämnas, har jag börjat vidga mig till andra banker. Nordea verkar ha ett smidigt system där man inte ens behöver ha ett eget konto i banken för att kunna sköta ekonomin för HM. De har också den fördelen att de automatiskt skickar ut kapital- och räntebesked per förordnandedagen…och hur smidigt är inte det? Cool

[Norum]
0

Jisses! Låter som Nordea ligger några hästlängder före där..

Prag
0

På vissa delar, ja. Dock har jag väntat ca en vecka nu på att få den kod jag behöver för att kunna köra igång så jag har ännu inget konkret att meddela när det gäller hur själva betalsystemet fungerar. Får återkomma ang detta.

Handelsbanken har ett relativt smidigt transaktionssystem, men överblicken är inget vidare. Därtill stör jag mig något på inloggningsritualen med e-legitimation eller engångskoder. Digipass-lösningen som Swedbank och SEB har känns smidigare.

[Norum]
0

Jag kanske skulle gå igenomordentligt hur bankerna fungerar? Har varit lite slö på att kolla upp sånt.. Skäms

Prag
0

Det tar tid att få överblick på det. Hands-on är den bästa metoden, helt klart! Glad