Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1369 ggr
[Norum]
0

När inget fungerar..

Jag har full förståelse över den frustration som blir när man känner att inget fungerar för sin anhörige. Det kanske finns en Gm/Föv, en kontaktperson, personal från ett boende, läkare, handläggare och ännu mer personal och myndighetsfolk.. Och ändå är det inte bra! Ändå är det "Putte" som får sitta i kläm, som inte har det bra. Ibland har jag funderat på om det kanske är FÖR mycket folk kring Putte… FÖR många viljor, regelverk och bestämmelser som krockar med varandra. Och så blir det ankskit av alltsammans.. Fast att alla vill väl. Hur gör man en sån gång? Kan jag som Föv bestämma att nu får det vara nog ett tag, alla backar ett steg och ser/hör efter vad Putte vill. Vem bestämmer att  "Nu får det vara nog!"? Alla har ju sitt ansvarsområde.. Jag som Föv bestämmer åt Putte efter vad jag/vi tycker är bäst. Sjukvård, personal och myndigheter har sin regler och kriterier.. FINNS det ens någon som har det yttersta ansvaret? Putte är ju över 18 så föräldrar och anhöriga har ingen rätt, Föv har all den rätten. Men vem är ansvarig för att 5-10-15 olika åtgärdspaket fungerar tillsammans? Jag bara undrar….

Åsa

elize-l
0

Nej du tror egentligen inte det finns någon som har det övergripande ansvaret. Personligen brukar jag använda mig av en väldigt driftig och bitchig GM när det är något jag tycker verkar tokigt. Ibland kan vi tillsammans komma fram till vad som borde göras. Detta gör jag visserligen med risk för att få sparken med moriveringen, ilojal mot arbetsgivaren =))

[Norum]
0

Tur det finns en sån Gm då! *asg*

[Norum]
0

Hur kan man få hela systemet att fungera på ett bra sätt?

elize-l
0

Ska fundera på det…=) Har inte kunnat surfa på en vecka för "min" brukares GM har skickat ut mig i skogen en vecka tillsammans med brukaren =)

Prag
0

Viktigast är ju att etablera en bra kontakt med socialhandläggaren då denne fungerar lite som spindeln i nätet (utöver GM/FV då naturligtvis…haha). Bostöd, boendepersonal bör du i huvudsak se som utförare. Har Putte FV kanske det inte heller är riktigt fair att sätta honom i en sits då han förväntas fatta stora beslut kring sin egen tillvaro, även om hans önskemål givetvis ska tas med i bedömningen.

Är lättare vid GM-skap då HMs ord har en helt annan betydelse.