Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: sajten-och-ifokus
Läst 2087 ggr
Tatsja
0

Bilder i inlägg, artiklar

För att underlätta för dem som har svårt med synen, vore det bra om ni enkelt bara beskrev vad den föreställer.

Det är bra om vi kan ta hänsyn till alla som vill läsa denna tråd.

Tack på förhand. Tatsja

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

LiindaH
0

Nej nu får det vara NOG !

Seriöst.
Jag orkar inte ändra hela mig för att underlätta för andra.
Inte tusan är det någon som underlättar för oss med läs och skrivsvårigheter här inne heller.
Varenda artikel varenda långt inlägg, är det långa ord, är det komplicerade ord, så måste man börja om från början för att man tappar bort sig, men ingen visar hänsyn till oss.

Räcker det inte med att ett helt forum nästan ändrade sig och underlättade för dom med punkter och andra saker?

Men varför inte göra det ännu bättre, vi tar bort bilderna helt.
Så kan vi skriva hur en bild ska se ut, det blir ju nästan samma sak.
Om dom nu har något att säga till om eller fråga, så kan du mer än gärna skriva i tråden och fråga vad bilden ser ut som.

Som sagt, varför ska vi ändra oss hela tiden efter dom, när dom inte förstår oss? Dom måste ju även förstå att vi inte kan ändra oss hela tiden.

// Liinda

Tatsja
0

Varför kan vi inte ta hänsyn till alla? Jag försöker göra det och om jag gör något fel, så vore jag tacksam om någon påpekade det för mig.

Bilder är bra och det är enkelt att bara skriva lite vad den föreställer.

Sen att de inte förstår oss, vet jag inte var du fått ifrån.

Själv är jag inte förtjust i massa punkter och frågetecken. Förkortningar tillhör också dem som jag inte kan alla och då blir hela meningen konstig.

Väl mött, Tatsja

LiindaH
0

Jo det är klart som tusan vi alla ska visa hänsyn till varandra.
Men just nu tycker jag att det börjat bli ett jädrans tjat om detta.
Det är ingen som går in och skriver artiklar om oss som inte kan läsa och se allt och får läsa flera gånger för att förstå, slå upp ord på internet för att förstå.

Ja men när vi endå håller på.
Varför inte börja göra bildspel till dom som inte kan läsa?

Förstår du inte hur jag menar?

Sen handlar det inte om att man är förtjust eller inte.

När den där artikeln om synskadade kom så borde man ha ändrat och skrivit att det inte bara är dom som har svårt att se hel heten.
Utan andra också

// Liinda

[Norum]
0

Jag kan förstå hur du menar, Linda.. Det är svårt att tillmötesgå alla och det är inte bara detta med tecken och sånt. Det förstör för synskadade och samtidigt så förstör alltför långa texter och felstavningar för andra, tex för dom med dyslexi.

Vi kan inte tänka på allt hela tiden, jämt och ständigt! Då skulle sajterna bli väldigt tråkiga och medlemsantalet skulle sjunka som en sten, och det vill ingen.

Det enda vi kan begära är att vi gör så gott vi kan i de inlägg vi skriver. Jag kan inte vara den enda som har märkt att det har blivit en stor skillnad sen de första inläggen kom i detta ämne.
Låt det räcka med det och håll tummarna för att det kommer att hålla i sig.

Tatsja
0

De som vill tala om vad bilden föreställer, kan göra det. De som inte vill, låt bli. Sätter jag ut en bild på min hund så skriver jag bild på min hund Tatsja.

Tycker gott det kan skrivas en artikel om dyslexi. Det behöver belysas mer än vad det gör. Många vet inte ens vad det är för något.

På rörelsehindrade tar jag tacksamt emot artikel om det. Anser det är ett handikapp.

Med denna tråd ville jag inte trampa på några tår. Ber om ursäkt för det.

Väl mött, Tatsja

LiindaH
0

Nej men det är så irriteraden då det är massa om synskadade.
Jag tycker bara att vi ska visa alla respekt.

Man ska inte behöva lägga ut trådar och artiklar om detta för att folk ska visa respekt. Skandal

// Liinda

[Norum]
0

Tror inte det är någon större fara med tårna.. haha

Men det kanske har varit lite FÖR mycket just på detta problem och för lite för andra handikapp? En del har verkligen varit påstridiga på en del sajter. Man kan inte kräva en massa av folk på andra sajter, de sajterna har sina egna formuleringar och sätt. Däremot kan man belysa problemen på ett sakligt sätt.
Jag kan förstå att de med andra problem kan känna sig lite åsidosatt, så att säga.

Tatsja
0

Jag försöker belysa de problemen jag har, men kan ju inte yttra mig i handikapp som jag inte har. Eller ska jag skriva om det också?
Då blir det ju fel.

Väl mött, Tatsja

LiindaH
0

Nej, men varför ska man behöva skriva ut på varenda sajt om olika handikapp som människor har ?
För att folk ska förstå ?

// Liinda

Tatsja
0

Alldeles riktigt. Men eftersom ni störs av detta inlägg. Tycker jag ni ska ta bort den. Ni har tillåtelse till det.

tack

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Jag störs inte alls. Varför tror du det? Jag tänker inte ta bort denna tråd, ser ingen anledning till det. Jag är inte osams eller oenig med någon. Jag förstår er båda två..

Tatsja
0

Eftersom den verkar störa så. Känner att mina handikapp försvinner. Har ingen gnista kvar.

Nu loggar jag av för stunden

Väl mött, Tatsja

LiindaH
0

Tatsja, det där sista inlägget får du faktiskt förklara dig lite om.

// Liinda

ANNIA
0

Är knivigt det där med olika handikapp/störningar/svårigheter. För det finns så många olika även här på iFokus. Tar några grejer jag sett på sajter.

Dom som har koncentrationssvårigheter har svårt att läsa inlägg när det finns rörliga bilder. Både avatarer och reklam. Medan det finns dom med synfel som är hjälpta av rörlig Avatar.

Och rörlig Avatar och rörlig reklam kan ställa till det för tex dom med epilepsi beroende på hur det är utformat.

Rörlig Avatar går att låsa med esc i IE men inte reklamen.

Personligen så störs jag inte av rörlig Avatar för den kommer man ju förbi ganska fort, kan dock störas om det ligger många på rad. Däremot störs jag av den rörliga reklamen och jag har inte koncentrationssvårigheter. Löst det problemet med annan webläsare. Men då blir det knas för grabbarna för dom behöver ju få in pengar från reklamen så att dom kan ägna mer tid att göra iFokus än mer användarvänligt för medlemmarna.

Dom med dyslexi. Långa ord/meningar och långa inlägg med få brytningar blir svåra att läsa. Ja även långa inlägg överlag kan bli jobbiga fast det är bra uppdelat.

Jag har inte diagnos dyslexi men möjligt att jag har det (finns i släkten) men i mindre grad. Slänger bland annat om bokstäver när jag läser och långa inlägg brukar bara bli igenomskummade.

Synskadade i varierande grad. Dom som har talprogram blir det knasigt med mycket förkortningar flera punkter och/eller frågetecken efter varandra och skrivna smileysar.  : ) - ( ^ osv

Dom flesta förkortningar känner jag igen, men ingen aning om vad dom skrivna smileysarna betyder så där får jag gissa.

Några som jag själv retar upp mig på är språkpoliser. Vad spelar det för roll om man stavar fel emellanåt dom flesta ord kan man förstå ändå.

Finns flera jag sett men kommer inte ihåg just nu.

Det enda man kan göra är att försöka ta hänsyn till alla men i längden kan man aldrig tillfredställa allas behov av hur man skriver och lägger in bilder. Och ska man ta hänsyn till en grupp så ska man ju även ta hänsyn till dom andra.

Som skruttis sa längre upp varje sajt är utformad på eget vis och om man måste sitta och tänka efter varje gång man skriver så minskar nog skrivandet överlag så hur man än vänder på det hela så har man ars**t bak.

[Norum]
0

*14 Bra skrivit, Annia.
Men vad betyder ** i slutet? Flört Oskyldig

AnneN
0

#15 lägg dit bokstäverna le istället för **

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tatsja
0

#13 Skruttis vet vad jag menar. Kan inte förklara till alla. Jag har ingen gnista eller ork kvar bara. För mycket runt om mig. Både fysiskt och psykiskt.

Sen kommer jag att inte skriva så mycket på någon sajt längre. Måste tänka på mig själv ett tag.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

*17 jadå, jag vet vad du menar. Det är ingen fara. :-)
Ta hand om dig själv ett tag du, det förtjänar du! Håll inte på att så att du åker in i väggen,, Inget roligt ställe att vara på..

Tatsja
0

Nej, väggen gör ont. Har redan provat. Sen vill jag inte in på sjukhuset igen. Bara för att det går upp

Väl mött, Tatsja