Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettövrigt
Läst 2546 ggr
Tatsja
0

Telefonabonnemang

Telefoni

Detta med att vem som helst kan säga upp ett telefonabonnemang per telefon, tycker jag är fel.

Nu har det hänt en nära god vän till mig. Hon var alldeles förstörd. Var inne hos en granne och ringde mig.

Hennes telefon fungerade inte och då gick hon in till grannen och ringde felanmälan. Fick till svar att abonnemanget var uppsagt. Hon sade då att hon inte gjort detta. Svaret var att det sades upp per telefon.

Jag tog kontakt med telia och fick till svar att om man bara har personnumret, så är det bara att säga upp per telefon.

Damen i fråga är 83 år och bor ensam. Hon har problem med grannar som dricker och för liv. Jag har försökt hjälpa henne så gott jag kan. Har bott granne med dem själv innan jag flyttade.

Lyckades få reda på att en räkning var på villospår, plus lite annan post. Hon har brevlåda vid vägen.

Hur kan det vara så lätt att säga upp ett avtal. Borde det inte komma in skriftligt åtminstonde, eller att man hade någon slags kod?

Har nu ordnat med telia så hon får tillbaka sin telefon, men jag är riktigt förbaskad på detta och jag har polisanmält detta. Det är inte första gången de på den gården bråkar med henne. Även med mig, då jag bodde där. Mordhot och försök till att strypa mig. Tur jag är så envis och inte rädd av mig.

Nej, bättre rutiner när det gäller uppsägning av avtal.

Tatsja, Sajtvärd fotboll, Medarbetare. rörelsehindrade

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
0

Hur har det kunnat hända? Har hon ingen som hjälper henne, typ godman eller hemtjänst?

AnneN
0

Då jag hade Telia så gick jag in på deras kontor och sa att jag ville att det skulle skrivas in i mitt kontrakt att om jag ska sägaupp abbonemanget så måste jag personligen komma in till dem och göra det. (jag fick som jag ville)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

*2 Visste inte att man kunde göra så. Det är ju så det borde fungera tycker man. Eller skriftligt.. Någon sorts koll i alla fall.

AnneN
0

#2 Då kunde man egentligen inte det, man jag krävde det för att jag skulle skriva under på avtalet, sa att annars skulle jag gå till någon av konkurenterna istället, så de ändrade manuellt i mitt kontrakt.

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

*4 Man måste ju skriva på för att få ett abb, då borde man ju skriva på för att kunna sägga upp det.. Märklig ordning.

*0 Men be henna kolla så att hon inte behöver betala en ny uppkopplingsavgift.

AnneN
0

#5 jo det håller jag med om… De bör se över säkerheten

_**/Mvh Anne

elize-l
0

Om jag var denna kvinna skulle jag nog försöka flytta =)

ANNIA
0

Skruttis jag tror inte att man nödvändigtvis måste skriva på när man skaffar abbonemang. Utan dom brukar ju spela in samtalet och det är lika bindande. Däremot så får man ju information hemskickat att man tecknat abbonemang.

När det gäller uppsägning av just detta abbonemang så kan dom som ringde sagt att dom var anhöriga, och med tanke på damens ålder, så kanske telia då inte såg det som konstigt. För det finns nog gott om anhöriga som säger upp grejer för sina åldriga släktingar.

Annars har jag för mig att man måste ringa från det nummer man vill ha uppsagt. Åtminstone har det varit så förut att när man vill ändra nåt så måste man ringa från rätta numret.

[Norum]
0

*8 Om man måste ringa från det nummer man vill säga upp är ju det bra, det är ju en sorts kontroll. Men man kna ju undra vem som har ringt då i så fall? Märkligt.. Tänk vad förvånad den tanten måste ha blivit!

ANNIA
0

#9 skruttis jag tror det är så man måste göra normalt sett. Att ringa från det numret man ska säga upp.

Men tror att just i detta fall så har det nog varit så att dom som ringt och sagt upp det sagt att dom varit anhöriga och då damen är 83 år gammal så kan det ju låta troligt och därför som telia tillåtit att det sas upp från annat nummer. Speciellt om dom som ringde också hade hennes personnummer.

Samhället idag är inte som det en gång var. Nu ska allt ske via telefon eller internet så det är för enkelt att ställa till otyg för andra. Förr när man var tvungen att skriva på ett papper så var det mer säkert även om det inte ens då var 100%. Och om man sa upp nåt för någon annans räkning så skulle det till en underskriven fullmakt från personen ifråga eller från läkare som sa att ursprungskunden inte var kapabel till att skriva under papper.

Tänk vad mycket trassel vi skulle slippa om man hade samma omständiga procedur (säkerhet) som man hade bara för säg 10 år sen.

[Norum]
0

*10 Där har du en poäng, Annia. Man får säga vad man vill men papperssamhället hade sina fördelar.. Det finns liksom ingen kontakt eller empati i dag.. Ingen bryr sig och ingen vill bry sig. Det känns lite så faktiskt ibland.

ANNIA
0

Har väl blivit så att allt ska vara så enkelt och gå så snabbt, helst ska det ju varit fixat redan igår. Och då blir väl tyvärr säkerheten satt lite ur spel.

Undrar om vi inte klaga då också just för allt tog sin tid och tyckte att det nog borde räcka med ett telefonsamtal.Obestämd

Däremot nåt som sätter den personliga touchen ur spel är ju allt det här knappande man ska göra så fort man ringer nånstans. Och det tror jag också sätter säkerheten ur spel än mer.

[Norum]
0

Det är ju rena vansinnet med alla de val man måste göra för att komma fram! Skrikandes Sen kan man ändå få veta att "alla våra handläggare är för tillfället upptagna. Var god försök senare" Gissa vilket humör man blir på då??  Skrikandes

ANNIA
0

Nja jag brukar alltid hamna i en lång kö då. Förutsatt att man åtminstone har fått alternativ som passar ärendet man har.

Nåt som slår ditt. När man knappat alla får höra. Och våra öppettider är .. .. då blir man bra sur det kan dom väl tala om det första dom gör.

Tatsja
0

Eftersom damen ifråga bott i samma lägenhet i över 50 år, så är det inte lätt att få henne att flytta. Hon vill dö i denna lägenhet.

Hon är pigg och alert och sköter sig helt själv. Ingen hemtjänst eller godman. När jag bodde där, så hjälpte jag henne så gott jag kunde.

Fick ett samtal från telia idag. Namn på den som sagt upp abonnemanget. Han påstod att han var son till henne och hon avlidit. Hon har aldrig varit varken gift eller gravid. Men de kunde tala om från vilket nummer det ringts, så nu har jag meddelat polisen det. Vet ju vem nu. Den jag misstänkte. Hoppas han åker in igen. Han har klippkort på kåken. Rattfyllor. Inget körkort.

Lite uppdatering om detta. Meddelar så fort jag vet något mer.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

*15 Vilken typ! Vad skulle han tjäna på att göra så här? Obegripligt..

Tatsja
0

#16 han har sedan de flyttat till denna gård varit en översittare. Hans ex bor granne med damen ifråga. Det är tre radhus, med 2 lägenheter som sitter ihop. På somrarna sitter de ute på framsidan och för ett sjuhelsikes liv.

Jag har försökt att hjälpa henne och varit på honom när jag bodde där. Mig var han rädd för. Tyvärr orkade jag inte bo kvar där utan flyttade.

Fast nu har polisen honom i försvar.

Väl mött, Tatsja