Ledsagarservice?
Är det någon som har erfarenhet av ledsagarservice? Jag har aldrig varit i kontakt med det så jag undrar lite över hur det fungerar och för vem och till vad?
Jag har ledsagare och det fungerar så att jag får hjälp med att komma ut på promenader och olika typer av andra aktiviteter I mitt fall är ledsagaren mina ögon eftersom jag är graft synskadad så ser jag inte hinder som kommer i min väg och måste alltså ha en person med mig som ser för att samhället inte är anpassat fär oss med olika funktionshinder och jag har min ledsagare med stöd av LSS lagen
Så ledsagaren kommer från kommunen? Vet du om det också är en sk frivilligarbetare eller är hon/han anställd? Om jag som god man anser att Putte behöver en ledsagare till tex sjukhuset, kan jag då ringa handläggaren? Det blev många frågor det här men jag tycker det är intressant och skulle vara till hjälp i vissa fall.
Ledsagaren är anställd av kommunen och man måste ansöka om att få ledsagarservice När det gäller sjukhusbesök om man normalt inte har ledsagare så kan man ansöka via SOL om ledsagning
Tror jag får lära mig lite mer om detta.. Kan komma till nytta.
Tänk att det alltid finns sånt som man skulle kunna behöva men inte kommer på att det finns.Det är en djungel med alla insatser.
Inte ens vi som är beroende av dessa insatser får reda på att de finns utan vi måste själva leta fram vad som finns
Trist när det är så. Man får verkligen vara alert för att få den hjälp man behöver.
Man måste vara frisk för att orka vara sjuk och slåss mot alla dumma beslut som tas av politiker som int ser till konsekvenserna av sina beslut

Jag väntar på att det ska komma någon från hemtjänsten som ska vara ledsagare till min son.
Är beviljad den tjänsten men hittills har ingen dykt upp. Hon som beslutade om saken var snabb som en iller hit och fixade pappren. Men sedan….. jag väntar fortfarande.
*8 Hur länge har du fått vänta då? Det ska väl inte ta så lång tid om beslut finns?
Hade ledsagare när jag hade hemhjälp i Värmland. Var beviljad deras hjälp 2 eftermiddagar i månaden. Nu menar jag ledsagare som följde med på lite kul. Gå på kondis, promenad och så vidare. Annat var jag inte beviljat. Då var det hemhjälpspersonalen som fick följa med.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Det är som Sven säger.
Men sedan finns det väl olika former av ledsagare.
Äsch Liinda kollar upp :)
// Liinda

Jag är beviljad 40 timmar i månaden. Har väntat tre veckor på hemtjänsten.
Det går inte med ilfart precis.

SvenA skulle du kunna berätta lite mer om hur det är att ha ledsagare?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det är bland det bästa som finns jag har 40 timmar men jag har en egen ledsagare och man måste veta om det är ledsagning via LSS eller via SOL för det är olika om det är vi LSS är det kostnadsfritt och via SOL så brukar det vara vanlig hemtjänsttaxa som gäller
Att det har tagit tre veckor är inget ovanligt kolla med kommunen om de har någon som du kan få fråga annars om du inte får skaffa en egen
Kommunerna brukar inte ha personal ledig utan brukar få söka varje gång det uppkommer ett behov av ledsagare
En ledsagares uppgift är att följa med på promenader och andra evenemang
Sen beror det på funktionshindtet vad man kan behöva hjälp med
Men för oss som inte ser ska ledsagaren bara vara våra ögon och berätta om eventuellea hinder i vår väg
Man får son ledsagare inte överbeskydda den person som man är satt att ledsaga
Glöm inte bort detta