Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: godman
Läst 1298 ggr
[Norum]
0

Anhörig som Godman

Vad jag vet så är det bara ersättningen som skiljer sig åt vid godmanskap för anhörig och en "vanlig" godman.. Men jag funderar på om jag har fel där. Finns det fler skillnader och i så fall, vilka?

AnneN
0

Jag har ingen erfarenhet av det uppdraget men vore intressant att få veta iallafall

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ikna
0

Hur skulle ersättningen vara för anhörig då?

Det låter konstigt i mina öron om det är skillnad.

[Norum]
0

Anhörig har ingen ersättning alls. Så dom jobbar gratis och det tycker jag är fel..

AnneN
0

#3 seriöst?? Det är ju samma uppgifter oavsett om man är anhörig eller utomstående! Och samma arbete bör väl ge samma lön? Kanske kan vara en fråga för någon jämställdhetsombudsman?

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

Visst är det så.. Men varför vet jag inte. Klart det är samma jobb, oftast är det värre att vara anhörig än att komma in utifrån. Mer dåligt samvete, svårare att säga nej till både det ena och det andra, svårare att sätta gränser. Det är mycket därför som det inte rekomenderas att anhöriga ska vara godman.

elize-l
0

Finn andra orsaker oxå. Finns anhöriga som spar pengar för framtida egna arv etc. Finns oxå anhöriga som byggt upp sin egen ekonomi runt sitt handikappade barn.

[Norum]
0

*6 Du har helt rätt idet du säger.. Förskingring är väldigt, väldigt vanligt.

ikna
0

#3 Jag ställde frågan i ett mail till överförmyndaren i vår kommun och fick svaret: Det är ok att anhörig blir god man och en anhörig kan anhålla om arvode precis som en utomstående om den vill begära detta. Ofta söker inte anhörig om arvode för att sörja för dennes person eftersom man ofta gör detta som anhörig ändå, och om man får arvode, så får man ju bara för det som ingår i godmanskapet.

Så tydligen kan man få ersättning, om man begär det, men det är ovanligt!

AnneN
0

Tack ikna, det är jätte bra att veta.

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

*8 Jag vet att man får ersättning för utlägg, men i denna kommun får inte anhöriga själva arvodet. Kanske är det olika mellan kommunerna? Men det verkar ju också konstigt, tycker jag.