Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettlagar-regler
Läst 2686 ggr
[Norum]
0

Vad ingår i socialbidraget?

Vad kan man begära från soc egentligen? Jag har en familj som lever på socialbidrag av olika anledningar. Kan jag söka bidrag för tex en cykel till dottern, en semesterdag på en djurpark eller nåt? Finns det någon möjlighet att få hjälp med sånt?

//Åsa

AnneN
0

Jag är osäker på om man kan få det beviljat men man har rätt till att söka ALLT sedan om det blir beviljat eller inte är väl en annan sak. Men det kan ju iaf vara värt att försöka

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Men har inte barn rätt till vissa saker? Känner mig väldigt, väldigt osäker..

AnneN
0

Kika om du hittar nått i denna

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

Kanon! Denna vill jag kunna länka till här inne… Är det OK för dig? :-)

CatarinaJ
0

Man kan alltid söka, det kostar eg bara tid! Men man kan oxå söka pengar i fonder för att dryga ut sin ekonomi, det är ofta som socialtjäsntemän rekomenderar det!

AnneN
0

#4 det är ok=)

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

Fint! Ska ordna det när jag kan…. Ha det gott så hörs vi efter 13.30…. Tänker på dig. :-)

AnneN
0

Hur gick det för dig idag?

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

Jodå, det gick bra. Socialfolket kan bara dom vill och jag som Gm vet vad jag/vi har rätt till.. :-)

AnneN
0

Härligt =)

_**/Mvh Anne

martdat
0

Här i Växjö sa min handläggare på råd och stöd (familjebiten , inte försörjningsstöd) att de har en budgett på ca 1000 kr per barn och år de kan ge ut, De betalar min dotters ridskola ibland,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Norum]
0

Hur menar du då? Kan man söka där för att få hjälp med… vad?

AnneN
0

*puttar lite*

_**/Mvh Anne

Tatsja
0

Här i Köping så är det bara de fast utgifterna som hyra, el, hemförsäkring, hyresgästförening, mat som man får. Min son har socialbidrag och får det. Han får aldrig något extra även om vi söker.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
0

Vad har han sökt som extra då? Det finns ju vissa saker som man kan söka…

LiindaH
0

Skruttis, det finns en jätte bra fond där dom rika överklass människorna skänker saker till familjer som inte har råd.

En kompis mamma fick en ny cykel till sin dotter, genom dessa människor, sen när hon sökte året efter något annat, ja då fick dom det med.
Tror man får ansöka om 1-2 saker max varje år.

Tror Socialen vet vilka dessa är.

// Liinda

[Norum]
0

*16 Har jag aldrig hört talas om ens.. Vet du nåt mer om detta?

Tatsja
0

#15 Julklappar, speciellt för sitt enda brorsbarn. Även när hon föddes. När jag fyllde jämnt och när hans bror och far fyllde jämna år. Ny vinterjacka, när hans gick sönder. Jag fick försöka hjälpa honom. Det är deras ursäkt. Han är ju mambo.

Han får inte ens för egen mat, utan bara del i mat. Fast jag har kommit in med intyg att jag är matallergiker, gluten- och laktosintolerent. Han ska klara sig på 485 kronor i månaden på mat.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

*18 Bor han inte i egen lägenhet?

Tatsja
0

Nej. Han är mambo. Han har 2 rum på nedre våningen som är hans. Så han räknas som inneboende. Men bara för att jag är hans mor, så anser soc att jag ska betala för hans mat och även sticka till lite extra för födelsedagar och jul

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Det kan dom inte kräva då han är myndig. För det är han väl, annars skulle han ju inte få bidrag alls? Men där gör dom fel! Tycker han ska överklaga i så fall, för det kommer han att vinna. Han är inte ditt ansvar längre och du har ingen som helst skyldighet att försörja honom, oavsett vart han bor.

AnneN
0

#20 enligt alla konstensregler så är du inte försörjningsskyldig efter det att han fyllt 21år!

_**/Mvh Anne

Tatsja
0

Tror ni inte jag har kämpat. Vi har till och med konstaterat att han får över 600 mindre än vad andra får. plus mat. Men, jag håller på att gå till högre instans. Se hur det går. Jobbigt. Orkar snart inte kämpa längre.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Det är han som ska överklaga, inte du! Du har absolut inget med hans ekonomi att göra. Det är hans kamp! Det blir lite märkligt om du överklagar ett beslut åt en annan vuxen person..

Tatsja
0

Jag får skriva åt honom. Som en skuggskrivare. Han kan inte formulera sig.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Haha Ja, det kan du göra naturligtvis. Bara han signerar det.. :-)

ikna
0

När ungdomar bor hemma och får socialbidrag, räknar kommunerna det lite annorlunda än när de bor själva. Här fick inte en av våra ungdomar bidrag till hyra, eftersom man menade att vi föräldrar hade samma hyra även om ungdomen inte bodde där. Och det var ju sant. Men då fick han fullt bidrag för övrigt.

[Norum]
0

*27 Räknar soc med att dom bor gratis då för att dom bor hos föräldrarna? Som jag har fattat det så bor ju Tatsja´s son i en egen lägenhet under henne, inte hos henne. Blir det samma sak ändå?

AnneN
0

Då jag var inneboende hos syrran så stod soc för min del av hyran + att jag fick full ersättning för mat och allt annat.

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

Är det olika från kommun till kommun? Så ska det väl inte vara, trist!

AnneN
0

#30 jo tyvärr så är det väldigt olika mellan kommunerna =(, de tolkar reglerna olika. Ibland kan det till och med vara olika mellan handläggare inom samma kommun!

_**/Mvh Anne

[Norum]
0

Trodde i min enfald att det var rätt klara regler.. Lite svängrum finns ju men detta verkar ju vara rätt godtyckligt.

AnneN
0

#32 jo man kan ju tycka att de flesta reglerna är rätt tydliga, men tyvärr verkar de ändå kunna tolkas väldigt olika.

_**/Mvh Anne

Tatsja
0

Han får halva hyran och jag får bråka om elen varje vinter. Måste ha elelement där nere. Så elen blir väldigt dyrare än vanligt. Fast sist sa jag att då stänger jag av all el och det var svinkallt ute. Ingen mat, inget lyse, ingen el. Kök har han gemensamt med mig, men nä. Det är mitt kök som jag betalar el för.

Det kan du väl inte göra sa, hon. Han är ju din son. testa mig bara. Ni får betala för frukost lunch och middag ute. Även fikapauser. Jag fick halva elen. Gäller att vara envis i vissa saker.Men maten ger de sig inte.

Väl mött, Tatsja