Insyn mot Godman
(Denna fråga har jag kopierat från en annan tråd. Tycker den är viktig, därför gjorde jag så här.
Ursprungsfrågan kommer från Ham-Madam.)
Åsa/sajtvärd
både min mor å jag upplever det som jobbigt ibland eftersom syrrans godman vägrar ge lite extra så min syrra kan tex köpa presenter till födelsedagar, nån kr så hon kan följa med på nån resa etc. syrran får samma belopp månad efter månad. till jul kan hon få nån 100lapp extra. mamma har bett om att få se på bokföringen men det är nobben. vi tycker det borde finnas marginaler å bli pengar över när boendekostnaderna å mat å andra utgifter är dragna ifrån syrrans pension. hur gör man för att få insyn? kan vilken anhörig som helst begära nån typ av redovisning ?
Både din mamma och du har rätt att få se bokföringen! Finns inget som helst tvivel om det. Däremot är inte godemannen skyldig att visa SIN pärm, ni kan kontakta överförmyndaren så får ni titta där istället. Han/hon måste visa er redovisningarna!
Ska försöka att få med lagtexten, det är föräldrabalken som gäller..
Här ser du att enligt lag så SKA pengarna användas till din syster. Problemet är/kan vara att det bör finnas en buffert ifall något händer men den behöver inte vara mer än mellan 2-5ooo kr.
(Jösses, vad jag älskar lagtexter! Det är SÅ skönt att få dänga dom i skallen på tjuriga överfömyndare och godemän! :-)
Är jag taskig då? ) Så här kommer en lagtext till.. 

Skruttis ibland kan det vara bra att kunna stödja sig på lagtexter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Särskilt när det är så tydligt.. :-)
här ska skrivas ut å tas med till nästa möte.
tack så mkt
nyfikna jag undrar om nån mer stött på samma problem å hur ni då gått till väga?
fick ni se nån ekonomisk rapport?
berätta gärna.
Jag fick ett mail via hemsidan en gång av en kvinna med samma problem. Då hade den öfm sagt att han inte alls var skyldig att visa någon redovisning!
Så jag skickade henne lagtexten som hon visade honom och sen var det inga problem. Det visade sig att den öfm inte visste att han var tvungen!
Men nu vet han!
Men det är det enda jag vet, jag har inte stöttpå det förr. Men jag ror inte att det är så ovanligt faktiskt..
Glöm inte att tala om hur det gick, Ham-Madam! 
Hoppas att det kommer att gå lätt med Öfm..