Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettot-off-topic
Läst 1882 ggr
Tatsja
0

Hur syns NI?

Eftersom jag är både bilförare och hundägare så måste jag bara påpeka vikten av att synas. Många gånger när man är ute och kör så har folk mörka kläder på sig. Syns nästan inte alls. Speciellt om det inte finns gatlampor. Som hundägare och även om jag bara är ute och går när det börjar skymma, så försöker jag göra allt för att synas.

Har extra reflexer på rollatorn. Reflexväst eller reflexjacka. Min hund har reflex på kopplet. Allt för att jag vill bilförare ska se mig och Tatsja.

Tyvärr är det många som tror att det räcker med gatbelysningen, men det är svårt då också.

Så snälla. För er egen skull och mitt. Sätt på er reflexer.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsja
0

Detta gäller även i stan. Gatbelysning är ingen garanti för att bilföraren ser er bättre.

Nej, på med reflex och helst väst. Då kan ni rädda liv.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Kan inte hålla med mer! Vet inte hur många gånger jag har varit på att köra över någon, särskilt vid övergångsställen. Jag bara avskyr denna lag som ger gångare företräde! Skrikandes  Kanske inte lagen i sig men.. Ofta, ofta så går folk bara rakt över gatan, de ser sig inte ens för. Just av den anledningen att dom har lagen på sin sida. Är det desutom höst och halvskumt så har människor en förmåga att ha mörka kläder och inte en enda reflex. Sen bara rakt ut..Gatljus hjälper inte ett skvatt när man sitter i en bil, man har sina egna ljus och får desutom ljusen från mötande bilar i ögonen. Höll på att köra på en karl i fljohöst på det viset.. Rakt ut på övergångsstället, mörka kläder, ingen reflex och jag hade mötande trafik. HAN såg säkert alldeles ypperligt med alla dessa billjus och gatlampor men det gör ju inte jag som bilförare.
Reflex borde vara lika mycket lag som allt annat!

Tatsja
0

Vet att i england så är det lag på att cyklister måste ha väst. Även dagtid.

Övergångsställe

Ett övergångsställe är en del av en väg som ska användas av gående när de korsar en körbana eller en cykelbana. Övergångsstället är markerat med vägmarkering och/eller vägmärke.   Det finns bevakade och obevakade övergångsställen.    Vid ett bevakat övergångsställe regleras trafiken av ljussignaler eller av polis.   Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.   Tänk på att fordonsförare inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett övergångsställe. Men den som leder en cykel räknas som gående, vilket innebär att fordonsförare har väjningsplikt.  

Hur många gående följet detta?

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Skulle sitta ett sånt plakat vid varje gatukorsning.. Tror inte det finns någon som vet att cykel räknas som fordon, de bara trampar på och tror att alla kan värja sig mot deras vilda framfart. Stön!

AnneN
0

Jag syns bra i mörkret, använder en reflexväst på mig själv och en reflexsele till hunden.

#3 Som gående så följer jag de reglerna, men tyvärr så är det inte allt för många bilister som gör det

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Reflexvästar är kanon, alla borde ha det, tycker jag. Ingen risk att man inte ser någon då.
Jag är alltid noga med att stanna vid övergångsställen, man kan ju inte följa reglerna som  man vill. Även om jag tycker att det kan vara knöligt att stanna hela tiden så.. Regler är regler.

[Norum]
0

På tal om reflexer.. Finns det speciella reflexer för tex rullstolar, rullatorer och sånt? Jag tror aldrig jag har sett en rullstol med reflex när jag tänker efter.

Tatsja
0

/#7 för rullstol vet jag inte och inte rollatorn heller, Har satt extra på den. Det sitter i och för sig redan några på rollatorn från början, men jag valde att sätta några på korgen också.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Det måste ju vara superviktigt. För OM det skulle vara nära en olycka är det ju inte bara att springa för dig tex

AnneN
0

Jag har för mig att det finns reflexremsor man kan köpa och klistra fast på det mesta så det kanske även kan vara något för rullatorer och rullstolar?

Vet dock ej vart man kan köpa dessa remsor

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Jag vet att apoteket har nåt med kardborreband och någon slags magnetanordning..

Tatsja
0

Apoteket har flera olika reflexer. Sen finns det reflexband som man kan sy fast i kläder.

Det är ju inte bara att lita på att bilföraren ser en, utan även gående har ju skyldighet att vara synliga. Så detta med reflexer borde vara något som alla hade automatiskt.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Jag tror att folk i allmänhet tror att din syns just för att det finns gatlysen. Vilket för en bilförare ofta är helt fel..
Så mer reflexer, det kan jag hålla med om till 100%!

Tatsja
0

#13 Du menar väl du syns. Eller har jag uppfattat fel?

Alla skulle testa på hur det är att synas med och utan reflex. Då kanske de ändrade sig och började använda det.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Ä14 Skäms Klart jag menar det.. *skruvar på mig*

Tatsja
0

"14 *fniss* Förstod det. Kunde bara inte låta bli. Whistle

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

*16 äsch…

Tatsja
0

Ska logga ut nu. Men kommer in ikväll igen. Ha det så gott.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Kram tebax!

elize-l
0

Jag höll på att köra på en gubbe på övergångställe här om dagen. Det var mörkt och han syntes inte alls =(

Jag har sett att en del med rullstol och permo har klätt ryggstödet med en reflexväst, funkar jättebra =)

Jag har oxå sett till att köpa reflexväst till "min" brukare, vi är mycket ute och går och hon kan i bland vara lite oaktsam och knalla rätt ut i gatan =( Nu syns hon iaf =)

Tatsja
0

#20 Vad bra att du ordnat det.

Tänk om folk kunde lära sig att använda reflex. Underlätta för bilister att se om någon ska över gatan. Men, nu när den mörka årstiden kommer så sätter folk på sig mörka kläder och blir osynliga. Det behövs mer information om att synas.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Cerrolyn
0

Så här ser vi ut. Sonen fick agera migFlört

Bild

Reflex = Billig livförsäkring.

**MVH Cerrolyn

Tatsja
0

Ta och titta ordentligt på "22. Det är så det ska se ut när man är ute och går. Räddar livet. Men bättre en reflex än ingen allt. ÖB har jättebilliga västar och reflexer. Bra att ha i bilen också om man blir stående.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

*22 Gud vad bra dom syns! Tänk om alla hade det vettet.. Vad mycket mindre olyckor och tillbud det skulle vara.

LiindaH
0

Vi har faktiskt skaffat oss 1 väst så vi syns när vi är ute med hundarna. åh idag köpte vi koppel med rexlex på : ) .
åh halsbanden är beställda ; D.
Känns mycket tryggare.

Iallafall med en mörkrädd människa som mig. :)

// Liinda

[Norum]
0

*25 Hm.. Ser ingenstans att du har beställt en väst till dig själv. Flört  Eller menar du att hundarna är viktigare än vad du är? Håller inte riktigt med dig där i så fall.. Kyss

Tatsja
0

ÖB har västar billigt. Barn 25 kronor, vuxna 29 kronor, reflexband, 10 kronor. Har även köpt och lagt väst och band i bilen. Tänk om man blir stående en mörk natt. Då syns man och kan få hjälp.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

LiindaH
0

#26 - hihi jo västen är våran ;D. å tro mig den syns.
Lite för mkt för min smak nästan ;)

// Liinda

Tatsja
0

#28 jag har en reflexjacka. En del säger att de blir nästan bländade av mig. Speciellt när de har helljus på. Men de slår snabbt av dem. Bättre att synas än att bli påkörd. Rollatorn är full med reflexer så den ser nästan ut som en julgran. Tatsja har också reflex. Polisen har stannat och tackat mig bara för att jag syns. Bra att det gör lite nytta.

Väl mött, Tatsja

LiindaH
0

Men det är ju bra iofs. : )

// Liinda

Tatsja
0

Man blir väldigt glad när jag får ett tack för att jag och vovven syns. På somrarna har jag västen på. Säkerhet är viktigt. tyvärr ser jag många barn som leker vid skymning och inte har en enda reflex. De är även på gatan och spelar. Tänk om en bil kör över dem. Många föräldrar rent ut sagt, skiter i reflex åt barnen. Även barnen själva bryr sig inte. Men vi måste lära dem att ha reflex.

Väl mött, Tatsja

LiindaH
0

Ja absolut, det är något jag kommer ha på mina blivande barn.
Struntar dom i det, så syr jag fast massa ;P

// Liinda

[Norum]
0

Tror du börjar i fel ände, Linda! Först kommer barnen och först därefter barnuppfostran och reflexer.. Cool

LiindaH
0

HAHA jaja.
haha. Men jag får väl börja tidigt.

Från den dagen jag vet att jag är gravid får jag ha en reflex på magen och texten gravid :P

// Liinda

Adamus
0

Finnes ark dylik polisens/ambulans reflexer. Självhäftande och fram med skapell/sax och gör något flaschigt mönster, sedan bara att klistra på. 3M har även bra reflexband på rulle för tyg. Jula har bra utbud av reflexer. Uppfödd i MC världen och där gäller det att synas, då respekten i trafiken trytat på senaste år… -Lys upp för Dina medtrafikanter =)

[Norum]
0

*35 Vad kul det låter med dessa ark.. vart köper du dom?

Adamus
0

#36 Jag fick av en bekant i MC kretsarna, Hon jobbade på dekor företag. Kan tänkas att reklam/tryck firma har el. de som trycker väg skyltar. Kostar dock en slant, be om spillbitar eller prov, de är ju till gott ändamål =)