Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1671 ggr
David
1

Om man misstänker...

En dotter till en person som har mycket skumma ekonomiska affärer för sig, är god man till ett antal dementa personer.

När vi började rota i pappans affärer, så förekommer även hans dotters privata kontonummer dit en förenings pengar gått. Och det är också dottern som skriver fakturorna.

Kan ju säga att det känns inte alls kul. Eftersom man inte vet vad som händer hos hennes brukare.

Det finns inga "tydliga" bevis, förutom fakturorna utställda av förening X och istället för förening X:s konto står dotterns.

Vad kan man göra? Eller vad bör man göra?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Norum]
1

Trist när det blir så där! Men jag skulle nog ta det säkra före det osäkra.. Att prata med överförmyndaren är ju egentligen det rätta, om man ska vara riktigt noga och petig. Men.. Jag skulle vara lite "fulare" än så faktiskt Skäms 
Eftersom hennes redovisningar har gått igenom hos Öfm skulle jag kontakta Länsstyrelsen direkt. Överförmynderiet står under dom och har rätt att granska rubbet därifrån.
Du som nära anhörig kan vända dig dit och tala om som det är och be att dom kollar upp det hela.
När jag skickar in min redovisning så brukar jag skicka med allt för sista kvartalet men "bara" kontoutdrag för övriga året. Det skulle bli en förfärligt massa papper annars. Öfm kanske inte ens har sett räkningarna? Men berättar du för Länsstyrelsen så siktar ju dom in sig på dom.
Så skulle jag göra, just med tanke på att dom faktiskt är godkända av överförmyndaren en gång..

David
1

Har provat med överförmyndaren, men eftersom det inte är någon närstående till mig som kan vara drabbad, var jag inte part i målet, och hade därför inget att säga till om.

Har är bara inblandad eftersom jag är en av vittnena/anmälarna mot personens pappa (det ligger hos ekobrottsmyndigheten, och de har ju sina handläggningstider)

// David

[Norum]
1

Ledsen! Det står pappans… Jag trodde det var din pappa, mitt misstag, :-)
Men då är det alltså anmält? Vet brukaren om det? Iså fall skulle jag absolut byta ut gode mannen, bums. Det får man göra. Kan ta lite tid innan man får en ny men.. Kan brukaren klara sig utan Gm ett tag, eller ställer det till med problem? För man kan säga upp sin Gm samma dag men då blir man utan tills en ny blir tillsatt. Fast å andra sidan, skulle man göra det för att man misstänker bedrägeri så borde man kunna snabba på det hela lite.
Svårt sånt här..

David
1

Det är såhär… de personer hon är GM till, är i princip så senila att de knappt vet vem de är. Det är hemtjänsten som uppmärksammat mig om det här. Hon som är gode man, har runt 10-14 brukare, vilket jag tycker låter jättemycket. Och alla är dementa av något slag.

Jag är ju helt övertygad om att jag har rätt. Men, det känns väldigt maktlöst.

// David

[Norum]
0

Varför berättar hemtjänsten det till dig? Tycker också att det låter många men samtidigt, är det inte mer än räkningarna så är det inte mycket att göra med var och en av dom. Men många är dom..

David
1

Det här en oerhört invecklad historia som började med djurplågeri, men som har tagit helt oanade vändningar. Har en bekant inom hemtjänsten som vet om misstankarna, och när "hennes klienter" fick person X som god man så frågade hon mig vad hon kunde göra…. Och på den vägen är det.

// David