Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 1098 ggr
[Norum]
0

Gruppbostaden

Om en brukare bor på gruppboende, hur myckat får jag egentligen lägga mig i? Som godman på ett vanligt enskilt boende känner jag mig trygg, men gruppboenden känns lite som osäker mark. Vad kan jag egentligen kräva av personalen?

[Norum]
0

Är det ingen här som har med gruppboenden att göra?

AnneN
0

Har haft praktik på ett äldreboende, men då hade jag ingen aning om godman och sådant.

Jag tror att vad man kan begära är lite olika beroende på bla vad det är för typ av boende.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Vad menar du med typ av boende?

AnneN
0

ja det finns väl olika typer av gruppboenden? Tex för olika sorters handikapp, äldreboenden, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Ah.. Du menar så? Jo, det gör det ju.
Jag har en kvinna på ett gruppbostad som jag funderar över. Jag tror att personalen har lite egna regler som jag inte vet om och jag gillar det inte riktigt. Ibland frågar jag varför dom gör si eller så och får då veta att de har de bestämt på veckomötet.. Men gäller det min brukare borde ju jag informeras. Tycker jag..

elize-l
0

Kanske borde informera personalen där att du ska informeras om saker och ting. För dom är troligen en god man den som ser till ekonomin och inget annat. Troligen behöver dom lära sig att en god man har skyldighet och rättighet att göra så mycket mer.

[Norum]
0

Jo, det förstås.Men det är svårt, för inget boende är det andra likt. Alla jobbar olika och har sina egna rutiner.

elize-l
0

Ja och en del har tyvärr fastnat i dumma rutiner och behöver väckas. På guppbostäder har dom ibland en viss tendens att inte se till individen och vad just den behöver. Alla ska dras över en kam liksom, det som gäller för den ena ska gälla för den andra vilket inte alls är så bra. Alla har inte samma behov, inte ens behov av samma regler =)

Det är skönt att jag inte längre behöver fajtas på en gruppbostad. Nu finns bara en brukare och vi försöker gemensamt göra det bästa för henne. Vi har oxå en bra kontakt med hennes GodMan som vi rådfrågar i större frågor men småsaker grejar vi själva.

LiindaH
0

Där jag jobbade hade vi en godman som la sig i massa.
På ett bra sätt, det hjälpte brukaren som tusan och dom fick bättre kontakt med varandra.
Så på ett sätt är det bra om även godman lägger sig i en del också för att visa att den bryr sig om brukaren mer än att räkningarna och allt sådant blir betalt.

// Liinda