Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etiketttankar-funderingar
Läst 2807 ggr
[Norum]
0

Respekt för andra

Detta med respekt för andra människor och andras åsikter kan nog diskuteras intill det oändliga. Varför är det så svårt att ge respekt? En del människor har jätterespekt för andra, så länge det är deras egna tankar och idéer som inte blir motsagda. Då kommer spydigheterna fram.. Jag blir ledsen när jag märker sånt, kan känna det som lite mobbing. Vem är det som avgör att det är just MINA åsikter som är rätt och inte dina?
Vad kan man göra åt det, ska man bara ignorera och låta det vara? Visst, men då blir ju inget bättre heller..

[Norum]
0

Ingen tycker nåt om detta?

Axna
0

Jag har respekt för mina medmänniskor, men jag älskar att debattera. Här hemma debateras ex. om mattematik är bra eller dålig kunskap. Det är rikitiga roliga diskusioner för man lär sig väldigt mycket när man debaterar, när man gör sin röst hörd och när man lyssnar på sin merpart.

/Chatarina

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

[Norum]
0

Jag håller med dig där fullständigt, Jag tycker också att det är kul att debattera. Men ofta hör, ser, läser flk det dom vill och struntar i resten. Jag får ibland känslan av att dom gör såför attd eras argument intte håller då. En del vill inte ta själva detbatten, de vill bara ha rätt. Och ofta finns inte rätt eller fel..

Axna
0

Precis, Skruttis!

Diskussionen här hemma om matematik har vi haft i 5 år. Ingen vinner, men vad roligt vi har det under tiden! Glad

Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

Anders 50
0

Det kan vara rätt så skoj och diskutera med nån envis person som man säkert vet har fel, och sedan höra hans bortförklaringar när han blivit överbevisad.     Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Norum]
0

Vet precis vad du menar! Faktiskt rätt kul..  Oskyldig

Tatsja
0

Respekt för medmänniskan tycker jag har försvunnit. Man får ofta höra att om han eller hon inte har respekt för mig, så har jag inte det heller, men visa respekt först, så kan man få det tillbaka.

Mentaliteten hos en del är lite sned. Jag respekterar andra människor och deras åsikter och tycker jag ska få lika tillbaka. Det händer tyvärr inte så ofta. Speciellt på min gård av våran vicevärd. Bessewisser.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
0

Hade inte kunnat säga det bättre själv, tror jag. Det är lite av att "varför ska jag var snäll när ingen är det mot mig? Skit i andra! " Tycker det är synd och alla förlorar på det…

Tatsja
0

Tror det är den mentaliteten som är nu. Farligt att lägga sig i. Då kan man åka dit själv. Sen tycker jag många har blivit mer egoistiska. Ingen har så som jag har det. Du vet ju ingenting. Det vi alltid får höra av våra tonårsbarn. Vi har ju aldrig varit unga och kära. Glad

Men vinden måste vända snart. Annars sitter de så ensamma där på toppen.

Väl mött, Tatsja

ANNIA
0

Jag börjar alltid med att ge människor respekt när jag diskuterar med/mot dom. Sen får dom visa hur dom vill ha det. För blir dom taskiga så ger jag igen med samma mynt.

En lustig grej dock som hände mig för inte så länge sen. Jag diskutera i en tråd och skrev på helt vanligt vis. Sen fick jag reda på att jag var repektlös. Inte för det jag skrev i mina inlägg i tråden utan på grund av min presentation. Och jag förstår inte vad min pres har med mina inlägg att göra. För för mig så är det två helt skilda saker. Och en pres skriver man ju som regel nån gång i samband med att man reggat sig.

SaraC
0

Jag jobbar och utbildar mig inom barn- och skolomsorgen. Där arbetar vi aktivt med värdegrundsfrågor, redan från när barnen är små och genom hela skolgången. Det tror jag är jätteviktigt. Att man från början får lära sig t.ex. respekt för andra människor. Och att vi vuxna respeketerar dem!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Norum]
0

*10 Håller med om att en presentation skriver man ju i början och sen tittar man ju knappt på den. Varför skulle man det, den är ju redan gjord liksom. Märkligt.. Vad var det i den som var så respektlöst då?

*11 Tycker det är viktigt att man respekterar barnen! De är ju små människor med samma känslor och tankar som alla andra. De har ju "bara" svårare att uttrycka sig och det de känner..

ANNIA
0

Skruttis, jag är inte riktigt riktigt säker men tror det är den där biten att det finns personer på nätet som "kräver" en pres för att se mig som likvärdig i diskussioner. Och jag vill vara så anonym som det går på nätet, så det blev nån sorts krock eller nåt.

När det gäller barn så tycker också jag att man ska respektera dom. Och lära dom att respektera andra. Men där tror jag mycket kommer av sig självt genom att man föregår som exempel.

[Norum]
0

*13 Jisses! Folk får väl skriva vad dom vill.. Suck, jag blir så trött ibland. Men bry dig inte om dom! Poängen med nätet ÄR ju anonymiteten. Varför ska jag veta till 100 vem du eller någon annan är? Om du inte vill tala om det själv förstås. :-) Då blir det ju annat. Men allteftersom tiden går så känner man varandra mer och mer och det tycker jag är skönt. Så stå på dig och var den du är.

ANNIA
0

Tack, tänker göra det. Tycker ju att det är via inläggen man lär känna folk och vad dom står för, sen om man vet namnet spelar ingen roll. OK i en pres behöver man ju inte skriva ut namnet utan lite om sig själv. Men i alla fall.

Nåt jag märkt när det gäller det här med vilka som tycker att lämna ut namn är väl ingen big deal. Det är oftast personer som är på sajter där man skriver om snälla saker typ "blommor och bin" och där blir det ju aldrig nå heta diskussioner. Har man som jag varit på sajter (både i och utanför ifokus) där det finns "heta" ämnen så lämnar man inte ut namnet i första taget.

Sen är det ju så med nätet idag att det blir ju mer och mer "fiskningsplats" för kriminella. Tycker man ofta hör att nån råkat illa ut på grund av nätet. Och man uppmanar ju alltid barn/ungdomar att dom inte ska lämna ut uppgifter så varför ska vuxna göra det. För att det är trevligt att veta vem man pratar med. Men då tänker man ju inte på säkerheten, för även om man är på en "snäll" sajt så kan man råka illa ut om det vill sig illa just för att även kriminella börjat vara på nätet.

När man väl lärt känna nån via inläggen så kan man ju lämna ut mer av sig själv men då privat.

[Norum]
0

Du tänker helt rätt, Annia! Det är ju så det går till.. Fast ibland åker man på en smäll ändå.  Skäms  Jag träffade ett nick på en chatt som aftonbladet hade en gång i tiden, i slutändan skulle jag hälsa på honom över en helg. Jag är fortfarande kvar, tog mig inte hem igen! Det är 9 år sen…. Glad

ANNIA
0

Så du blev bortrövad på det där goa sättet. Flört 

Blir lite av, det var på den gamla goda tiden det. För går man tillbaka bara några år så var ju internet inte på det sätt som det är idag. Utan då var det mer en trevlig mötesplats där man chatta med varandra lite hur som helst.

Men idag med det diskussionsklimat som blivit på vissa ställen och när även kriminella använder nätet så får man lov att tänka till lite extra, vilket är synd. För nätet är ju jättebra eftersom man kan sitta på var sin sida om jordklotet och ändå ha kontakt.

Så anonymitet är både på gott och ont.

Anders 50
0

Håller med ANNIA om att man får en uppfattning om folk i deras sätt att debattera här. Att sätta ut namn tycker jag inte behövs heller, men ibland när det dyker upp en ny figur på sajterna så kunde det vara bra att veta i vilken åldersklass han är, kön och vilken landsända man kommer ifrån. Men om man hänger med i inläggen en tid så skaffar man sig ofta en bra bild av personen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ANNIA
0

Håller med dig 890-3 när det gäller ålder. För det är nåt som är knivigt på iFokus eftersom det inte finns nån åldersgräns här. Och ibland när man ser vissa inlägg så tar man dom nästan för troll men visar sig ibland bara vara en tonåring som har lite svårt att formulera det den vill fråga/säga. På nästan alla andra forum så har dom 18 års gräns så då vet man i alla fall att dom ska vara vuxna, visst det går ju att ljuga om det också, men man utgår i alla fall från vuxenålder då.

Och ibland, beroende på sajt, så kanske man använder lite andra formuleringar om man vet att det är yngre för att dom lättare ska förstå.

Så det är lite knivigt det där med anonymitet på forum. För även om någon skriver en pres så kan man ju inte veta om det är sant det som står. Är väl mycket därför som jag tycker att presen är oviktig och inläggen som visar nåt om personen.

[Norum]
0

*19 Då kan ju jag avslöja att jag är 28 år… Har varit det ett tag… Typ 19 år eller så… Skäms 
Så mig kan du få ta som ett troll om du vill!
BARA smickrande!!  Oskyldig

ANNIA
0

Skruttis Vi är nära nog jämgamla då. Fast för min del brukar åldern variera. Ibland är jag runt 18 men ibland 100 beroende på humör och kropp.

Troll, ja nog liknar din Avatar lite av troll. Glad

[Norum]
0

*21 Fast gubben tycker att jag mer liknar ett gammalt spöke ibland… *fniss*

Tatsja
0

#22 Gillar din avater. Den är skönt, Blir glad av den.

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Bra att den gör nytta. :-)  Älskar allt som är blått och sen har jag ju min bild på Om sajten och tycker attd et får räcka. Helst ska/bör man ju ha sitt foto som Avatar när man är Sajtvärd.. Men det känns lite FÖR exponerat för min smak. :-)

Tatsja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är också blåälskare. Har en hemsk bild som min. Funderar på att byta.

Denna kanske

Väl mött, Tatsja

[Norum]
0

Du är väl inte hemsk heller! Fast jycken var snäppet sötare.. Flört

Tatsja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då skulle du se mig i verkligheten.

Detta är min älskade Tatsja. Sorgen efter Pento finns än. Han gick bort 17 augusti förra året. Fick ha honom i hela 16 år.

Detta är taget sista dagen i hans liv. Ser ut som om Tatsja ger honom en puss.

Väl mött, Tatsja

Tatsja
0

Ska ut på promenad med stumpan nu. Kramiz

Väl mött, Tatsja