Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettlagar-regler
Läst 1421 ggr
[Norum]
0

Bättre LSS.

Läste i tidningen i går att LSS ska förbättras väsentligt. Tydligen så är inte reglerna förr LSS lika i hela landet. Hade ingen aning om detta! Tydligen är skillnaden stor.. Vissa beviljar upp till över 100 timmar och andra runt 80 som maxtimmar. (Kommer inte ihåg de exakta siffrorna nu.) Jag trodde i min enfald att det redan var lika, det är ju samma lag. Hur kan detta vara möjligt?

Sovgott
0

Det är människor som tolkar lagen. Kan bero på att vissa kommuner har taskig ekonomi, eller att en del LSS-handläggare är mer generösa än andra?

elize-l
0

Lagen är samma överallt men som allt annat så tolkas den på olika vis =(

[Norum]
0

Men det skiljer ju så många timmar! Fattar inte detta.. Ska gräva fram artikeln så återkommer jag. :-)

[Norum]
0

Äh, jag hittar inte ens tidningen! Ska fråga gubben när han kommer hem i kväll… Blev rejält förvånad när jag läste det. Trodde inte att det var så stora skillnader..

[Norum]
0

Så här står det i tidningen om LSS:
I Dalarna beviljas i snitt 120 timmar i veckan mot Varbergs 88 timmar.
Samma behov ska bedömmas på samma vis, vilket det tydligen inte görs nu.
Barnens rätt att få informatin och en möjlighet att komma till tals i frågor som rör dom själva. (Det trodde ju jag att man fick!)

Sen ska staten ta över hela ansvaret för personlig assistans. Kmmunen ska alltså bort från den biten och inte längre ha ansvar för hälften som det är i dag.

Sovgott
0

På vilket sätt ska staten ta över ansvaret? Ska kommunen inte stå för kostnaden för de 20 första timmarna assistans längre? Ska inte LSS-handläggaren i kommunen pröva fallen längre? Jag vill veta mera! Var kan jag hitta mer information?

[Norum]
0

Jag läste det i Värnamo Nyheter. Vet inte om dom har någon nätbilaga.Kan man kanske kopiera den texten, tror du i kopiatorn? Ska se vad jag kan göra. Det stod ganska mycket faktiskt.

[Norum]
0

Lyckades få artikeln som en pdf-fil… Hoppas att den går att bifoga nu då! Glad

Sovgott
0

Tack! Det funkade. Det låter ju ganska bra det där. Tydligen kommer inte LSS att förändras förrän 2010. Läste det någonstans. Kommer dock inte ihåg var.

[Norum]
0

En del gånger har man tur med allt det nya, vet ju inte riktigt hur det fungerar alla gånger. :-)
2010, säger du. Då har man ju tid att läsa in sig i allt.Tror det kommer att ändra sig massor innan dess.. Varför skulle dom ge sig med detta? Nej, jag tror att det kommer mer.