Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettövriga-insatser
Läst 1364 ggr
[Norum]
0

Avlastningsservice

Hejsan!

Det är inte alltid LSS fungerar. I vårt fall fungerar det inte! Jag är mamma till en funktionshindrad barn. LSS har lagt ut avlastningsservice på hemtjänsten. Hemstjänsten ska komma vissa timmar i veckan till mig för att avlasta mig.

För att aktivera barnet har jag bla. hittat på att hemtjänsten och mitt barn kan gå och simma eller göra något som mitt barn är intresserad av. men se det går inte. Enligt hemtjänsten ska dom sitta hemma hos mig och glo på barnet under dessa timmar.

För lämnar dom hemmet räknas det till följeslagare och det sysslar dom inte med.

Jag tänkte ju bara vara bussig och hitta på en aktivitet som mitt barn är intresserad av under den tiden istället för att hemtjänsten skulle sitta rakt upp och ner på en stol under 2 timmar hemma hos mig.

Det är hårfint vad man får från LSS. Är det någon annan som har råkat ut för detta?

(TS är BlixtTilda.

**Har kopierat dentta inlägg från en annan tråd då jag tycker att den är viktig

Åsa/sajtvärd)**

[Norum]
0

Hoppas att det inte gjorde något att jag flyttade ditt inlägg till en helt ny tråd, BlixtTilda. :-)

Jag har en väninna som har haft avlastning för sina barn. Men den kvinnan jobbade inom kommunen och inte via hemtjänsten. Jag vet att denna kvinna följde med barnen till badhuset, H4-gården, picnic, museumet och mycket annat. Barnen älskade henne och det var en insats som varade i flera år.
Varför måste det vara via hemtjänsten? Tycker det verkar lite långsökt…