Rymling som minderårig?
Någon av er som vet vad som händer lite mer exakt om man som ungdom (16-17 år) rymmer hemifrån och gömmer sig hos en vän?
Vilka resurser sätts in för att finna en då?
Efterlysning förstås men går polisen in och kollar ev internet trafik, mobilanvändning osv..
Vad händer med personen som hjälper till, rent rättsligt?
Någon som vet lite mer konkret om detta?
Skulle vara tacksam för svar då det är akut!
Tack!
Alla resurser sätt väl in för att leta. Ingen vet ju om det är ett brott bakom eller hur det ligger till… Det vet man ju inte förrän ungdomen är hemma igen. Sen vad som händer beror väl på antar jag. Vilka problem som ligger bakom, ifall det är en rymning. Vad som händer en som har rymt kan jag inte säga… Olika från fall till fall, misstänker jag. Men det är ju aldrig bra att hjälpa till! Tänk vilken oro, och ångest föräldrar och andra har den som har rymt! Att rymma kan aldrig vara en bra lösning….

Svarade inne på psykoligi.ifokus men svara även här då =)
Jag rymde tillsammans med en kompis då vi var 16år… Vi liftatde från Piteå till Sthlm…
Det som hände var att vi blev efterlysta av polisen och de skickades ut efterlysningar på nyheterna i TV.
Då de hittade oss i en lght utanför Sthlm hos den kille vi bodde hos tillfälligt så kunde polisen inte göra så mkt mer än att komma in och prata med oss och kolla så att det fanns tex mat i kylen, att det inte fanns droger i lägenheten och kolla upp så att verken vi eller den vi bodde hos pysslade med något brottsligt.
Dagen efter polisen pratat med oss så kom det 2 kvinnor från socialtjänsten och det verkade som att de hade större befogenheter än polis i detta fall för de satte oss på tåget hem till Piteå igen. Efter det fick jag en kontaktperson som jag träffade varje vecka och konde prata med om saker som hände hemma.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

1# Nej, en rymning är väl aldrig det optimala. Men om valet står mellan det och att ta livet av sig pga hopplöshet över en situation som inte blir löst, då oroar man sig knappast över anhörigas ev oro i första hand!
Däremot oroar man sig kanske för hur den som ställer upp kan drabbas av ev följder pga sitt handlande..
Tack för ditt svar!
2# Här är mitt svar med några frågor från inlägget på psykologi!
Nu blev jag lite nyfiken Anne på det du svarade!
På vilket sätt hade sociala större befogenheter? Tvingade de sig in till er?
Hotade de er på något sätt eftersom ni följde med eller talade de er "till rätta".
Hur visste de från början var ni befann er, hade ni sagt det hemma eller blev ni upptäckta?
Hur gick det för kompisen som gömde er, blev det några rättsliga följder?
Tack för ditt svar!
Eftersom rymlingen inte är myndig blir det ju socialtjänsten som tar över. Det är ju inte brottsligt att rymma. kan säkert bli någon utredning om varför och så.

Det var någon som hade sett oss utanför lägenheten efter att ha sett efterlysningen på nyheterna + att en av de vi liftade med sista biten ringde in och talade om det han visste.
Vad de gjorde med min kompis vet jag inte riktigt mer än att hon blev tvingad att följa med och jag följde med av fri vilja efter att de lovat att hjälpa mig med mina alkoholiserade föräldrar.
Dock så var den enda hjälp jag fick en kontaktperson (fältassistent) att träffa 1 gång/vecka.
Vad jag vet så hände inget alls med han vi bodde hos eftersom han inte gjort något olagligt. Han hade däremot fått ett brev från socialen där de tackade för att han tagit hand om oss och gett oss mat och sovplats. Vet inte om det berodde på att jag talade om att det egentligen inte var mening att jag skulle sovit där utan skulle ha varit hos en annan som backade ur i sista sekund (då jag stod bakom dörren) och att mitt enda alternativ hade varit att sova på en parkbänk om han inte låtit mig sova på soffan.
_**/Mvh Anne

Nej, det är väl inte brottsligt att rymma?
Det är det väl inte att ställa upp med husrum heller?
Om man nu hittar personen, undra om det finns chans att få stanna kvar där man är om inga missförhållanden råder, tills en ev utredning görs 8blir klar) om det blir så?
Eller blir det någon annan tillfällig placering om personen absolut inte vill hem igen? (personen i fråga fyller 18 om ca 1 år)
Tack, Skruttis för ditt svar!
Någon slags utredning blir det väl… Om man kan få bo dit man har rymt törs jag inte säga. Beror på situationen… Det är socialtjänsten som beslutar om sånt. Knivig sits! 

Det var ju bra att inget annat hände mer än ett tack från socialtjänsten
Undra om de alltid är lika "snälla" eller hur de brukar går tillväga..
I detta fallet kommer personen aldrig att följa med hem frivilligt igen..

#8 jag hoppas att det går bra för den person/rymmling som du pratar om.
Kanske ni kan ringa till socialtjänsten i den kommun det gäller och be dem om hjälp?
Ibland kan de tom göra en utredning för att se om en person kan få egetboende av socialaskäl och då står socialen för hyra, mm (allat som ingår i soc.bidrag)
Jag fick egetboende av socialaskäl några dagar efter jag fyllt 18, hade jag fått den kontaktperson jag hade då redan från början så hade jag mest troligt fått egetboende redan då, men tyvärr så hann jag ha 2 kontakter innan som inte ville/kunde se hur min situation verkligen var medan den 3:e kontaktpersonen jag fick såg det direkt och fixade så att jag hamnade högst i prio för utredning, 1 vecka senare flyttade jag in i min egna lägenhet som socialen stod för =)
_**/Mvh Anne

Tack snälla Anne för att du delar med dig av dina erfarenheter
Kram, Liette!

#10 så lite så, jag svara mer än gärna på frågor och berättar så mkt jag kan om det kan hjälpa någon annan
_**/Mvh Anne