Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikett: övrigt
Läst 1144 ggr
Citronmeliss
0

Betala arvodet själv?

Om vi tar en god mans arvode så avgör huvudmannens ekonomi om det ska tas ur "egen ficka" eller ej.

Nu undrar jag om det är lika oavsett om stödet regleras via socialatjänstlagen eller LSS.

Själv vet jag inte med mig att LSS finansieras ur egen fick någon gång.. Någon som vet annat?

Sedan funderar jag även på om det är lika med några av de övriga uppdragen där kostnaden för arvode finansieras beroende på HM inkomst?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Norum]
0

Menar du om man har blivit Gm genom Lss eller Sol? Det spelar ingen roll alls… Om Hm har bra ekonomi så betalar han/hon själv sin Gm annars kommer arvodet från Öfm och hennes /hans avdelning. Det som kan bli besvärligt är att i många kommuner där Hm betalar själv, så är det upp till Gm att räkna ut och betala in skatt och arbetsgivaravgiften. Jag har tur som bor i "rätt" kommun.. Här betalar Öfm ut arvodet till Gm, sen fakturerar dom Hm på summan. Smart! På så vis slipper jag jäklas med avgifter och annat. :-)

Citronmeliss
0

Jaha.. där har du tur då, inte visste jag att vissa kommuner gör så?

Det är väl iof aldrig kul med problem vad gäller arvodet, men att behöva ta sådant ev. "bråk" om uppkomna meningskiljaktligheter med Hm kan nog bli riktigt knepigt i bland.. Då föredrar jag allt att det sköts genom Öfm!

Hur är det med övriga uppdrag och arvode, jag har aldrig haft något där det funnits besparingar så det har aldrig varit aktuellt, men kan även de finansieras av Hm själv?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Norum]
0

Jag är helt värdelös på de andra uppdragen så jag hoppas att någon annan kan svara på det. Skulle vara intressant att veta.. :-)

[Norum]
0

Är det någon som vet mer om hur det är med de andra uppdragen?

Åsa

Sweetelle
0

Jag tycker det blir en skum situation om en person skall betala ut lön el dyl till sig själv med någon annans pengar. Jag menar det känns vettigast att kommunen betalar ut lönen annars känns det helt skumt jävsmässigt. Men jag kanske har missuppfattat nåt i det här samtalet.

[Norum]
0

*5 Man plockar inte bara ut en lön på eget bevåg om brukaren ska betala godemannen själv. Det är reglerat i alla fall.. Öfm beräknar hur stor/liten lönen ska vara och sen är det blanketter till förbenelse.. :-) Det ska in till skattemyndigheten och andra ställen. Men här i kommunen får vi lönen av kommunen och sen skickar Öfm en räkning till brukren. Och det är bra! Då vet man att allt är riktigt och att alla avgifter blir betalda som de ska.

Åsa

Sweetelle
0

#6 Ja, det systemet låter bra tycker jag.

[Norum]
0

*7 Ja, jag tycker att det könns skönt. Det är så lätt att det blir SÅ fel annars… Man får vara extra försiktig när man har hand om andras pengar.

Åsa