Personliga assistenter
Jag lyssnade med ett halvt öra på nyheterna nu i morse och höll på att sätta kaffet i halsen. Det är inte längre en grundläggande rättighet att få hjälp av ass för att kunna äta! Eller rättare sagt, det går bra att ass matar brukaren men det är inte en rättighete att ass skär upp maten… ??????? Är brukaren så pass pigg så att h*n kan äta själv blir man inte beviljad ass vid måltider! Om man inte klarar av att skära upp köttbiten själv så…. Inte kassans bekymmer.
F-kassan säger att det inte är en grundläggande rättighet att få maten uppskuren i och med att man kan äta själv! Jag blir så förbannad så jag kan inte ens skriva om det ordentligt.. Var det någon mer som hörde detta elände?!
Åsa
Ja, jag hörde, det så man blir mörkrädd. Jag undrar de som sitter och bestämmer sådana saker, hur känner de, har de ens ett samvete? Men de slår nog tillbaka på de själva förr eller senare.
Det är ju fullständigt galet! Att man kan behandla människor så här? Känner mig riktigt elak men jag hoppas att dom själva får sitta där hungriga och titta på en kotlett dom inte kan äta.. 
Åhhh…
Nej jag hörde inte detta, jag blir förtvivlad, mina grundvalar rämnar..
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Ju mer jag tänker på det ju argare blir jag.
Men jag har inte hört något mer under dagen… Ska kolla på nyheterna ikväll. Om det är sant så vet jag inte vad jag gör… Stackars brukare!
Fy, Åsa!
Jag orkar inte ens bli arg längre bara ledsen, jag är så luttrad och trött!
På dessa medvetna nedskärningar/försämringar för vissa grupper, som i detta fallet.
Ändringar och försämringar i sjukskrivingsrätten, främst för vissa grupper/diagnoser.
Samtidigt som dessa personer sitter och tar beslut om neddragningar baserat på ekonomi.. så kan samma personer bevilja sig själva som grupp, llönehöjningar.. 
Klyftan och orättvisorna ökar igen, och den som är funktionshindrad eller sjuk får så vackert finna sig i att förutsättningarna till ett värdigt liv från en dag till nästa ändras…
Att synen på ett värdigt liv revideras som f*n läser bibieln!
Jag blir bara så trött..
Ja, visst är det hemskt? Och vem kan försvara dessa människor? Dom kan ju inte själva… De flesta har inte den styrkan och det klandrar dom inte ett dugg för. Är man sjuk ska man helst lägga sig ner och dö verkar det som… :-(
Åsa
Så, nu har jag sansat mig lite och funderat! Namninsamling i ärendet är nog värt att fundera på, eller..
Har inte hunnit kolla assistenternas reaktioner ännu men de lär inte utebli… samt intresseorganisationerna, de bör också reagera starkt!
Det är ju vi andra som måste kämpa för våra brukare!
Kram!
Jag antar att något kommer att hända… Har inte pratat med "mina" assar ännu. Ska bli spännande att höra vad dom säger.
Jaha, SÅ var det alltså. Det är hemtjänsten som ska hjälpa till i stället för assarna. Suck! Hur ska dom hinna med det då? Alla som har haft med hemtjänsten att göra vet hur det kommer att bli. Platt som en pannkaka..
Nog för att den personalen gör sitt bästa men dom kommer helt enkelt inte att räcka till… Det är i alla fall vad jag tror..

Nu har jag inte hört riktigt vad detta handlar om men att bli beviljad pers ass för att skära upp mat låter oxå för mig tokigt. Det måste ju lämpligen den som lagar eller levererar maten göra.
En personlig assistents jobb är inte att komma in och serva en brukare. En Assistent ska vara hjälp till självhjälp. Alltså hitta vägar och knep som hjälper en brukare att så mycket som möjligt klara sig själv. Man kan oxå ta en kotlett i benet och tugga =).
(Jag skär min bukares kött pga att hon annars sväljer det i aldeles för strora bitar, tuggar dåligt) men korv, köttfärsrätter etc får hon klara själv =)
Man ska tydligen inte kunna få hjälp av ass för att laga och skära upp mat. Däremot kan man bli beviljad ass för att bli matad… Men då får dom inte skära upp maten för det ska hemtjänsten göra…. Att kunna skära upp och laga sin mat är inte ett grundläggande behov, däremot är det ett behov av att kunna svälja den (så att säga) Det vill säga om man ska hårddra det hela: Din brukare blir inte beviljad ass för att laga och skära upp maten men för att bli matad får h*n ass-hjälp. Nu är det ju ingen som vet exakt hur allt detta kommer att te sig i verkliga verkligheten men det skulle kunna bli så.. Och det är tokigt! Det ska visst bli både en indragning och två men det var detta som togs upp. Ass timmarna ska dras ner pga kostnaderna. Reglerna skulle "sträckas" upp… Man kommer inte att få lika många ass timmar som det är nu, nya ansökningar kommer att bedömmas på ett helt annat sätt än nu. Vad nu DET betyder?

Naturligtvis så måste det ju vara så att om man inte klarar att äta själv och då blir beviljad ass så kommer det oxå ingå i dennes uppdrag att tillreda maten på ett lämpligt sätt…=)
Kan aldrig tänka mig att dom ska skicka dit 2 personer, en som fixar och en som matar =)
Brukarna, och även personal, i den kommun där jag jobbar håller på att "omskolas" Dom är sen tidigare, när hemtjänst hade uppdraget vant sig vid att någon kommer hem och ska "slava" för dom. Nu har det varit omorganisation så alla personkretsar hamnat under pers.ass team. Då blir det andra bullar. Har man personlig assistent så SKA man fixa så mycket som möjligt själv, assistenten ska bara vara behjälplig och fylla i där brukaren inte kan själv. Som jag skrev tidigare så ska man hitta andra knep etc att utföra saker på så det funkar =)

LSS personkrets
För att bli beviljad en insats enligt LSS måste man tillhöra någon av lagens tre personkretsar:
- Personer med utvecklingsstörning och personer med autism eller autismliknande tillstånd.
- Personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom.
- Personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder, som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd och service.
I lagen finns tio definierade insatser. Personkretsen i LSS har rätt till de insatser som definieras i lagen om de behöver sådant stöd i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt. För insatsen daglig verksamhet gäller dock rätten endast personkretsgrupp 1 och 2.
Verksamhet enligt LSS ska främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra. Insatserna ska vara varaktiga och samordnade och anpassas till mottagarens individuella behov. Insatserna ska utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärka förmågan att leva ett självständigt liv.
Du har helt rätt. Men….
Vi tar en brukare, Alice. Hon har haft ass i flera år och ska nu göra en ny ansökan, en sån görs ju med jämna mellanrum. Om f-kassan anser att Alice kan få lika bra hjälp om den utförs av hemtjänsten så beviljas inte ass för de behoven, tex för att laga och skära upp maten. Alice har haft 50 timmar beviljat i 5 år men eftersom hemtjänsten nu ska göra vissa sysslor så beviljas bara 30 timmar. Då tjänar kassan x-antal kr.. Sorry men så sa dom på nyheterna!
Dom pratade med en kvinna som hade assar och hon var väldigt upprörd, och med all rätta.Jag missade tyvärr början men…
Citat: I lagen finns tio definierade insatser. Personkretsen i LSS har rätt till de insatser som definieras i lagen om de behöver sådant stöd i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt.
Så skrev du, Elize och det stämmer.. Kruxet är det som står på slutet, "om deras behov inte tillgodoses på annat sätt." Det skulle väl bli hemtjänsten det.. Kostnaderna för kassan hade skjutit i höjden och nu skulle dom skyffla över mer på kommunerna… Det måste ju ska stå något i tidningarna i dag… OM detta stämmer så är det ju hemskt!

Personlig assistans
Du som har omfattande funktionsnedsättningar och behöver hjälp för att klara vardagen kan ha rätt till personlig assistans. Syftet är att du ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. (vilket enligt mig måste betyda att man gör så mycket som möjligt själv)
Personlig assistans innebär att personliga assistenter är med dig under dagen eller hela dygnet. Assistenterna hjälper dig med de grundläggande behoven som att tvätta och klä dig, äta mat, kommunicera utåt och förflytta dig.
Om du får hjälp med de grundläggande behoven kan du också ha rätt till personlig assistans för andra kvalificerade behov. Det kan vara hushållsarbete, matlagning, att handla och utöva fritidsaktiviteter.

Kommunen står redan för dom första 20 timmarna…=) Om Alice tillhör någon av personkretasarna bör det inte bli något större problem att luta sig på lagtext =)
Syftar på senaste stycket i ovanstående text =)
Jag vet allt det där… Men lik förbenat så sa dom så…
Märk väl att kassan sa att det INTE var ett grundläggande behov att laga och skära upp maten!

Nej visserligen men vänd på det. Om hemtjänst leverarar mat. Varför ska man då öka kostnaden med en assistent som skär den. Självklart ska maten levereras på ett sånt sätt så brukaren kan äta den. Delas där den lagas eller att hemtjänst skär upp den.
Jag tycker absolut att man ska se över vissa rutiner etc för att hålla nere kostnader och där det går att spara på ett tillfredställande sätt ska man göra det. Den som har behov av viss hjälp ska naturligtvis få hjälpen men då på det sättet som blir billigast.
Har varit med om ett kök som anpassades för tusentals kronor till en brukare som ändå aldrig skulle kunna använda det. Typ bara för att….. Dom pengarna kunde läggas på någon som verkligen hade behov av det =)

Hittar inget i tidningar om denna fråga idag =(
Kan ju oxå vara så att just den repotern gjort en höna av en fjäder och missuppfattat något någonstans.
Visst har du rätt! Men det missförstods inte av någon repoerter… Dom pratade med en gubbe från kassan som att det inte var ett grundläggande behov… Hur han kan tycka det begriper jag inte. Jag ska kolla om jag hittar något om det så återkommer jag…

Som jag trodde, någon idiot på F-kassan som gjort en tolkning av lagen som passar dom bäst.
Vad som nu kommer krävas är att något fall eller kanske flera går till rättegång.
Sorgligt…. Att höra dom resonera som i detta radioinslag gör ju att man nästan tappar tilltron på mänskligheten..
putt
Att detta nu har kommit upp beror på att en kille sim nu slutat gymnasiet och vill plugga vidare på högskolan och han har i dag personlig assistent och skulle inte få behålla denna när han pluggar å¨högskolan på grund av att han kan äta själv men har behov av hjälp med allt annat i den dagliga livsföringen
Man kan undra vart medmänskligheten är på väg?
Hela det sociala skyddsnätet som vui var bland de bästa i världen om håller på att nedmonteras och det beror på att som styr saknar all form av empati och ser bara till kronor och ören och derra har pågott sedan vi införde köp och säljsystemet inom vård och omsorgså det är inte så konstigt att det ser ut som det gör nät det är viktigare att sänka skatterna än att satsa pengarna på de stora vårdbehov som finns i samhället
Det kommer säkert mer pengar in till skattkistan ska du se… Nu ska ju både de sjuka och ålderspensionärerna jobba! Och då får vi det säkert bra allesammans… 
Det är vad politikerna tror
Fast de lever ju inte i samma verklighet som övriga befolkningen

Detta låter ju helt otrolig. Inom hemtjänsten får man ju skära upp maten om vårdtagaren inte klarar av det själv. I alla fall i min kommun, hur ska då en som behöver personlig assisten inte få den hjälpen. Det är otäckt och totalt empatilöst.
Något som man märkt är att fler och fler som egentligen behöver personlig assisten hamnar inom hemtjänsten istället. Det är illa för ofta rör det sig ju om vårdtagare som verkligen behöver flera timmars hjälp och alltså inte får det, utan får nöja sig med att hemtjänstpersonal tittar till den då och då.
*31 Det är lite så det är tänkt, tror jag. Det är hemtjänsten som ska skära upp maten. Kan du tänka di?! Assen ska hjälpa till med att laga maten, duka och allt sånt, stämpla ut och vänta tills hemtjänsten har skurit upp maten, för att sen stämpla in på sitt pass igen. Fullständigt horribelt! Men jag tror inte att det har gått igenom ännu och får väl verkligen hoppas att dumheterna stannar på skrivbordet hos denne "utredare"
Åsa

#32. Ja, ett sådant dumt förslag borde inte ens komma så långt som till ett skrivbord. Men utredare är jag så innerligt trött på då de oftast inte är förankrade i verkligheten.
*33 Utredare är ett särskilt slags folk! :-) Dom vet inget om verkligheten utan de verkar bara gå på siffror och ambitionen att allt ska skötas bättre med mindre personal och billigare penning. Empati och förståelse är nog inget dom lär sig på utbildningen…

#34. Nej, empati kan de inte ens stava till. De värsta av allting är ju att det så sällan, i en utredning, tas hänsyn till vad vårdgivaren och vårdtagaren har att säga, inte heller lyssnar man på anhöriga. De som bäst vet bryr man sig inte om och därför fungerar inte utredarnas idéer heller, för de vet inte hur det ser ut i verkliga livet. De förstår inte att det är människor vi pratar om och det går inte att mäta allt i tid. Det som tar 5 minuter ena dagen kanske tar 1 timme nästa. Det beror ju helt på hur vårdtagaren mår och förmår.
*35 Du har SÅ rätt! :-) Jag som god man har varit i en del samtal med diverse "slipsnissar" och de fattar ju inte alls vad det handlar om ibland. Tur att jag är tjurig och vrång för jag brukar vinna mina strider. :-)

#36. Det är bra det. Det behövs "tjuriga och vrånga" människor inom detta område. Tyvärr alltför ofta. Våran chef är också en "tjurig och vrång" människa och hon går hårda duster med kommunen. Hon är helt suverän och får ofta sin vilja igenom. Tack och lov för det.
*37 Mina bästa stunder är när jag får slänga lagboken i skallen på någon vresig motståndare till vanlig medmänsklightet… 

#38. Det förstår jag, för man kan ju bli något grinig på dessa "slipsnissar" som sitter där och tror sig kunna något och så kan de inte ens lagen de arbetar under.
Jag får en hel del mail via hemsidan och ofta, ofta får jag skicka med en bit av lagtexten. Tycker det är bedrövligt hur ofta diverse beslutstagare skiter i den "bara" för att anhöriga och brukare själva inte kan den.
Det handlar inte om att kunna lagen det som gäller är att tolka den på ett så fördelaktigt sätt som möjligt för det är vad slippsnissarna är anställda för Och man kan ju undra om det inte är ett krav på dessa att de ska sakna all form av empati för den som är i behov av hjälp för att kunna fungera i dert dagliga livet
Och om man överklagar till förvaltningsdomstolarna så sitter jyu nämdemänen där på politiska uppdrag och de verkar ta mer hänsyn till vart deras egt parti rtycker i frpgorna än vad lagen säger
Se bara på debatten på mina sidor om färdtjänsten
Det är svårt att få en ändring på allt som skulle behövas ändras på. Ibland känns det som att man mest bara är i vägen när man ryter till… Enda gången man är viktig är när det är val.