Omprövning av godman/förvaltare.
Hur ofta ska godman/förvaltarskapet omprövas?
Menar du behovet av det? För det har jag aldrig hört att det ska göras, utan vill du inte ha godman längre så ringer du överförmyndaren och ansöker om att bli av med det. Brukar bara vara formalia om det inte är att du verkligen inte kan betros med din egen ekonomi.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för ditt svar men hur är det med förvaltarskapet då?
#2 Det är nog samma instans där. Du får ringa överförmyndaren.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jaha, så min son som har en förvaltare han avskyr likaså jag. Så han kan ringa till Överförmyndarenheten och säga att han inte vill ha den förvaltaren?
razzel-sazzel ni/du kan ju iaf ringa och säga att han vill byta på grund av att ni inte kommer överens med hans förvaltare och se vad dom säger…
Förvaltarskap omprövas 1 gång /år
Jaså? mitt har inte omprövats iaf jag har inte fått vetskap om det…Men det kanske beror på vart i landet man bor också eller?
förvaltarskap avgörs av tingsrätten om du behöver det vet jag
6 detta har jag aldrig hört det var konstigt vart har du fått det i från
Angående förvaltarskap så omprövas det ALLTID varje år, men detta sker på ett felaktigt sätt- genom att förvaltaren fyller i ett papper tingsrätten skickar ut där han besvarar frågor om huvudmannen fortfarande har behovet!
Således, din förvaltare kryssar i att du har behov varje år löpande. Du måste få denne att kryssa i att du inte har behov för att bli fri!
Eller gå till rätten och begära en ny förhandling- då kommer det krävas nya läkarintyg.
Jag har både godman och förvaltare till ordnat… godman för vanlig ekonomi alltså för de med räkningar med mera men jag betalar dom själv , förvaltare fick jag på grund av arv/fonder för att jag skulle få flera 100 tusen dock var de ju inte så som dom trodde, men sköter ju som sagt hela biten själv förutom om jag måste ta ut från arvet då hör jag av mig till personen som har båda uppdragen, samt att jag även betalar denne själv ej kommunen., men funderar på att försöka säga upp båda uppdragen då vi sällan träffas utan det är bara när jag frågar om hon kan träffas hos mig, å de är mer sällan än 1 gång i månaden…
Ett godmanskap är en frivillig åtgärd man kan avskriva sig om man inte vill ha. Ett förvaltarskap skall omprövas en gång per år. Detta sker genom att förvaltaren fyller i ett formulär och skickas in. Huvudmanen behöver inte frågas i saken. Om man vill avskaffa ett förvaltarskap skriver man till tingsrätten och då är det bra att ha ett läkarintyg om saken redo.