Avskrivning av skulder
2 av mina adepter har en skyskarapa full med skulder. Efersom dom är väldigt gamla och väldigt sjuka och skruttiga tänkte jag försöka få skuldera avskrivna. Så många som möjligt i alla fall..Finns ju ingen chans att dom hinner med att avbetala en bråkdel av allt. Mycket skulder och lite inkomster..
Men hur skriver man på ett snyggt sätt? Kan ju liksom inte skriva att pga skruttighet och beräknad kort livslängd..
Nån som har nåt bra att komma med?

Jag skulle inte skriva utan ringa runt och förhandla bort räntor och fixa en avbetalningsplan som de brukar göra på lyxfällan (tv-programmet) det tror jag är det mest effektiva.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Finns inga möjligheter att betala bort nåt alls. Tänkte om jag kunde på ett snyggt sät få fram hur det ligger till samt skicka med en kopia på fogdens utredning (där det framkommer at det inte finns nåt utrymme) så kanske dom lättare avskrivwr alltsammans.
Eller är det bättre om jag roinger och säger det istället för att sätta det på pränt?

Tror det är svårt att få allt avskrivet måste det inte till en s k skuldsanering då.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Nja, tror inte det.. Maken är snart 80 och har massor med skulder och knappt ingen inkomst, hustrun har inte lika mycker i skulder men mindre inkomst. Att skulderna står och samlar på sig ränta gör ju ingen glad, de kommer ju aldrig att kunna betalas.

Om jag får lite tid på mig så skall jag hjälpa dig med en skrivelse, eller i vart fall ge dig uppslag som du kan använda.
Det är knappast lönt att sitta och ringa till de olika inkassofirmor.
Finns det bevis på att utmätningsförsök har varit negativt och åldern är så pass hög borde det nog gå att komma fram till något.
Ja, jag tycker att det borde vara en rimlig lösning på det hela. Det är jättesnällt av dig att hjälpa mig, jag är hopplös på sånt där.

Hur går det skruttis? har du fått något förslag på skrivelse. Jag har en liknande situation med min huvudman och funderar också på i vilken ända man börjar och hur man skall skriva eller skulle man ringa…?

Jag sitter i samma sits med en av mina HM vet inte riktigt var jag ska börja, var hos kommuns budgetrådgivare och ville ha hjälp med skuldsaneringsstart men den tjejen avrådde mig dels var det åldern på HM och sen vad som blir kvar/månaden om en ev skuldsanering blir av
Annica
Nja, jag har gett upp. Alla skulder stoppas in i en pärm och glöms bort.. Vanliga räkningar betalas dock som vanligt.
Jag kan inte göra så mycket mer, känns lite fisigt men..

Så det ni menar är att huvudmännen har det bättre ställt vid löneutmätning ner till förbehålls beloppet än vad de skulle ha vid en ev. skuldsanering. Är "existens minimum" vid skuld sanering alltså lägre än förbehålls beloppet som fogden räknar på.
Visst känns det hopplöst när de har utmätning på inkomsten. Det är ju ingen idé att fundera på billigare boende. En eventuell förbättring försvinner ändå till utmätning.

Ett billigare boende går inte för h*n bor på "hemmet" budgetrådgivaren menade på att man kan styra lite själv när det inte är skuldsanering ex tandläkare, glasögon mm vid skuldsanering så är det alltid samma summa som ska betalas vare sig h*n behöver något utöver det vanliga , att stå kvar hos kronofogden var tydligen ett bättre alternativ för min HM kronofogden är inte omöjlig att diskutera med det har jag märkt min HM har fått hjälp därifrån för att kunna köpa sig glasögon, vilket h*n var i stort behov av men inga pengar fanns att köpa för, socialen gav ingen hjälp eftersom h*n stod under utmätning då var det "kronis" jag skulle vända mig till.
Annica
Existensminimum är detsamma som förbehållsbelopp.
Förbehållsbeloppet (existensminimum) består huvudsakligen av två delar. En del som ska gå till boendekostnad som hyra och el, värme och vatten. Den andra delen till dina allmänna levnadskostnader, exempelvis mat, kläder, hygienartiklar och telefon. Detta kallar kronofogden för normalbelopp. Normalbeloppen är lika mycket för alla.
Normalbeloppet för en ensamstående är år 2016 4 679 kr i månaden.
Alltså, när hyran är betald behåller HM 4679 kr av sin pension/lön som förbehållsbelopp. Resterande del av pension/lön går till betalning av skulder.
Arvodet till God man ska betalas och det tas inte från Förbehållsbeloppet utan då gör "kronis" avbrott i löneutmätningen tills arvodet är betalt.
Om skulderna är såpass stora att de inte under en rimlig tid går att reglera, kan skuldsanering sökas. Där kan skuld upphävas helt eller delvis.
Det finns arvsfonder vilka går att söka medel ur för tex hårt skuldsatta. Det gäller att leta och hitta lämpliga fonder.