Bli "god man"?
Jag har läst på min kommuns hemsida om "gode män". Jag funderar på att skicka in en intresseanmälan om att bli god man åt någon som behöver den hjälpen. Jag tror att jag kanske skulle passa bra eftersom jag har en del personliga egenskaper som skulle kunna vara värdefulla.
Men hur funkar det i praktiken? Finns det några gode män här som kan förklara lite? Och ni som har en god man - hur tycker ni att det ska fungera rent praktiskt? Hur mycket kontakt har ni med er gode man t.ex?
överförmyndarenheten erbjuder intro-kurser, som i mitt fall var en genomgång på ett par timmar med vad uppdraget innebär. Detta kan skilja sig lite från fall till fall men i stort så handlar det om att hjälpa huvudmannen att sköta bank- och ekonomiärenden.Att vara godman till ensamkommande flyktingbarn är ett annat uppdrag då de ej är myndiga.Efter introkursen blev jag mejlad beskrivningar av personer och deras levnadsförhållanden, så jag kunde ta ställning till vad som passade mig. Jag fastnade för en person som bodde på ett lss-hem med personal och som behövde ny godman för att den förra inte hade tid med uppdraget längre.Vi träffades och personen fick ge sitt samtycke till att jag blev ny god man.Nu har det gått ett år och vi hat träffats ca en gång i månaden men korta samtal ett par gånger i veckan…jag ska nu redovisa årsräkning / hela ekonomiredogörelsen med ärenden och skicka in för godkännande från kommunen.För detta får jag arvode retroaktivt, till sommaren