Godmanskap iFokus

Godmanskap

Etikettgodman
Läst 4008 ggr
Intehärutandär
0

Godman missbrukat sin position.

Orkar inte läsa genom inlägg efter liknande. Och vill kanske mest spy ur mig eländet. 

Min mormor har varit särbo i 41 år. Igår avled han stilla i sitt (ålderdoms)hem och vi sa adjö. 

Han har testamenterat allt till mormor, då han själv inte har barn och enbart ett par syster-barn i livet. 

Nu har han haft en godman/kvinna i några år som skött ekonomin och eländet började redan på hans dödsdag då hon körde över mormor totalt och sa att hon skulle ordna begravningen!

Fast mormor har testamente och div önskemål om begravning från honom hos sig och att hon själv varit begravningsentrepenör. Vi ringde upp begravningsbyrån direkt och ordnade så det går rätt till. 

Moster som jobbat som hemsamarit hela sitt vuxna liv hittade på regler om godeman, som ju säger att dess arbete avlutas omedelbart i och med att döden infaller. Det visste begravningsentrepenören om såklart, så det var inga konstigheter att mormor ska få ta hand om sin älskades sista vila. 

Men idag kom nästa smäll. 

Hans lägenhet såldes då han hamnade på ålderdomshem och sakerna magasinerades. 

Trodde vi, men idag visade det sig att den sk godeman har sålt/slängt ALLT utan min mormors särbos vetskap - och mormors. 

Får man verkligen göra så bakom ryggen på sin "klient"? 

Sakerna var väl struntsamma egentligen förutom foton och saker min son gjort som mindre. Saken är väl hur rutten en person i maktposition kan vara!

Moster ska ringa överförmyndare imorgon och höra hur saker och ting ligger till och få denna kvinna sparkad från framtida utnyttjanden.

VildaVittra
0

God mannen ska inte ta hand om sådant alls, denne verkar ha trott att denne är förmyndare. 
Så ja, ni ska kontakta överförmyndaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Intehärutandär
0

Nu har vi fått veta att godemannen sålt och slängt allt utan vår och mormors särbos vetskap. Och enligt Överförmyndaren får en godman göra så om den anser att klienten inte har plats med sakerna - utan att ge chans att dela ut arvet i förskott. Pengarna har hon lagt i egen ficka, också okej. (Hyran för förråd hade han råd med, utan problem)

Denna kvinna är godman till 14 styckna.

VildaVittra
1

Va? Jag tycker ni går till tidningarna, man förlorar ju inte rätten till att bestämma över sitt eget liv bara för att man har godman.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Intehärutandär
0

Vi är ett gäng som sitter och morrar nu och funderar hur man går vidare, mer än ryktesspridning (liten stad). Ska börja med kontoutdrag ett par år tillbaka och skriva upp bohaget, så man får ett värde på allt.

VildaVittra
0

#4 Inte ryktesspridning, då kan det bli ni som får betala henne skadestånd för förtal.

Intehärutandär
0

Jo, det finns risk för det. Men jag tänker att varna andra så de hinner byta godman är en större god gärning, då man inte kan anmäla. Det är ju inte osanning. 

Vi får se vart vi ska börja, nu ska vi ha begravning först nästa vecka så får vi ta itu med det andra sedan.

[HelwardMann]
0

Ryktesspridning kan faktiskt klassas som förtal även om det är helt sant. Den springande punkten är inte sanningshalten, utan om det är till skada. Även om uppgifterna är sanna, måste det vara försvarligt med hänsyn till omständigheterna att lämna uppgifterna, eller så måste man vara skyldig att uttala sig. Femte kapitlet Brottsbalken.

Om jag får tycka, så är det i ditt fall försvarligt, men jag är inte jurist.