Godemans åtagande eller inte
Ska en Godeman följa med till t ex sjukhus etc?
Eller ingår inte det i deras göromål/åtagande?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det är en ofta återkommande fråga vad en god man är skyldig att göra. Det finns ingen konkret lista. Grunden är given i förordnandet: "sörja för huvudmannens person. Överförmyndare brukar hävda att det innebä,r att den gode mannen har skyldighet att se till, att huvudmannen får den hjälp han behöver. Det gäller för honom, att ombesörja hjälpen, men han har i princip inte skyldighet att själv hjälpa till med det praktiska. För det mesta brukar sådan hjälp ombesörjas av personal inom vården, BST eller anhöriga. Det blir dock ibland ofrånkomligt för en god man att själv rycka in. Man kan ju inte lämna sin huvudman i sticket. Jag har några gånger följt med till läkare, vilket också kan vara väl befogat, om man vill hålla sig underrättad om tillståndet och få tillfälle att tala med läkaren.
Boendestödjare har jag ej och pga vad den personen gjort mot mig som har hand om boendestödjare så är det tvär nej från min sida och vill ej ha med den personen att göra.
Anhörig har jag ej, min dotter pluggar min son jobbar och han kommer bara med miljoner ursäkter om man ber han om hjälp. Och ngn annan finns ej.. Släkt, jo det finns men det är en släkt som skiter i de andra i släkten.
God man:
"En juridisk ställföreträdare - utför inte några praktiska åtgärder
En god man är en juridisk ställföreträdare, ett ombud, för sin huvudman och ska se till att denne får den hjälp, bistånd och det stöd som behövs. Det är inte gode mannen som ska utföra de praktiska åtgärder som t.ex. att följa med sin huvudman och handla eller besöka läkare eller tandläkare. Det är mycket viktigt att komma ihåg att den gode mannen vare sig får eller ska överta socialtjänstens uppgifter. Gode mannen har inte heller något medicinskt ansvar. Det ansvaret ligger hos läkare och andra inom vården." SKL
Det är inte ovanligt att institutionerna (socialtjänsten, sjukvården, myndigheter, m fl) underlåter att utföra sina uppgifter. Det förekommer t o m att det gör rena fel ( i f t lagar och regelverk). Det ingår självklart i god mans uppdrag att agera i dessa fall (bevaka rätt). Detta sker i många fall bäst genom personlig närvaro vid olika besök. Detta skall inte betraktas som en rent praktisk fråga. Personlig hjälp kan också vara nödvändig övergångsvis, tills saken ordnas på avsett sätt. För övrigt kan det aldrig vara förbjudet för en god man att som ett komplement till sitt godmanskap ge stöd utöver de legala åliggandena. Godmanskap är ingen myndighetsutövning utan ett frivilligåtagande med starka empatiska bevekelsegrunder och det är självklart upp till envar människa att utöva medmänsklighet, även om man är god man.
bolevinson; "För övrigt kan det aldrig vara förbjudet för en god man att som ett komplement till sitt godmanskap ge stöd utöver de legala åliggandena." Nej, inte förbjudet däremot avråds det från och undanbes av flera föreningar för godemän samt av överförmyndarnämnder.
Däremot om socialtjänsten har ett ansvar så är det ej önskvärt att privatpersoner friskriver socialtjänsten från detta ansvar genom att utföra det åt dem, det urholkar systemet och gör att brister kan uppstå även nästa gång då någon annan "löser" det åt dem.
Jag hoppas att du kan komma överens med ledsagare och boendestöd så de kan följa dig. Boendestödjare i kommunen där jag jobbar måste vara utbildade. Däremot behöver inte ledsagarna vara det.
Något som kan vara bra är att ta med sig ett block och penna så att den som är med vid läkarbesök och andra möten kan skriva ner vad som sägs.
Ledsagare kan jag acceptera men boendestödjare efter vad den som bestämmer ang det gjort, nej tack. Jag litar inte för 5 öre på den personen mer.
#7 Finns det bara en boendestödjare? Kan du inte byta till någon annan?
Mymlan; med den inställningen så får du väl helt enkelt klara dig själv, vill du inte ta emot de insatser som finns så ser jag ingen poäng med att försöka hjälpa dig. Däremot kan du inte kräva att personer skall göra saker som ej ingår i deras åtaganden, särskilt inte när det finns tillgängliga stödinsatser för detta som du nekar till att nyttja.
#9 Moa jag orkar ej med att du vrider och vänder på allt man säger som om du vore en advokat för de är djävligt duktiga på vrida på folks ord så det låter som man säger ngt man ej ens säger.
Var har jag krävt? jag frågade bara vad exakt är en Godemans åtagande.
Jag har bara sagt att ledsagare kan jag acceptera men inte en boendestödjare efter vad den som beslutar om man får boendestödjare eller ej har gjort.
Känner du att du behöver någon som följer med dig?
Ta då med någon du har förtroende för. Om du inte har förtroende för någon så får du bygga upp det.
Jag vet inte vad boendestödjaren har gjort eller sagt men är du mot hela boendestödet eller bara mot en viss person?
#11 Tyvärr så är mitt agg emot hon som bestämmer om en person får boendestödjare eller ej. Och det gör ju att jag litar ej på dem som då blir min boendestödjare, det skulle bara kännas som de talar om för den som tog beslutet om ditten och datten om si och så. Jag skulle aldrig kunna slappna av och kan jag ej det så blir allt bara kaos.. Men som jag säger den som ej har ADHD med autism liknelse kan aldrig förstå en den som har det såvida de ej vuxit upp med nära anhörig som har..
Nu undrar jag om du menar LSS-handläggaren eller enhetschefen för boendestödet.
Det är en LSS-handläggare som beslutar vilka insatser du behöver så som boendestöd, boende med särskilt stöd, kontaktperson, ledsagare, korttidsvistelse, korttidstillsyn osv. Om du har beslut om boendestöd så är det inte LSS-handläggaren som kommer hem till dig. På boendestödet brukar det vara en personalgrupp så om du inte trivs med en viss person kan du be om en annan. Men om det är insatsen i sig som du inte trivs med så ska du inte ha boendestöd.
Om du själv beskrev vad du behöver hjälp med, vad skulle det vara då?
Just nu är inte min kropp frisk men det tillhör ej Bokstavsdiagnoserna och jag skall träffa läkare 18/4 ang gastric bypass operation. Så just nu är det kanske mycket åt mig än göra tillsammans för just nu så känns tillvaron som jogga på hög höjd där det är låg syre… Men jag vill heller inte känna mig beroende antar det hänger på den förbannade stoltheten, känslan av att släppa in ngn på ens revir och speciellt då efter vad LSS handläggaren gjorde det gjorde bara saken värre då man försöker släppa på revir tänket. Men allt är svårt då man sedan varit barn bara haft folk som ljugit inkl föräldrar, släkt för en sedan ju mer man växer upp så börjar samhället etc ljuga, svika. Och då åker muren bara upp än mer.
Men vad är det du behöver hjälp med? Går det att få det stödet utanför ditt hem? Eller var känner du dig mest trygg? En kontaktperson kan gå ut och fika och kolla på bio osv. En ledsagare följer med på aktiviteter och läkarbesök. Men jag förstår inte vad det är du behöver stöd med. Eller ser du ens själv att du behöver stöd eller är det andra som tycker du behöver det?
Hej vänner . Jag själv är God Man,går alltid med på läkarbesök,frissan lite annat så att säga. Blir hur det en är uppskattad,får ett enkelt bedröm.

#16 men det ingår väll inte i uppdraget? Det gör du väll på din fritid?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Om jag har fattat det rätt så om godmannen har bara ekonomiansvar så är det just bara det som är hens åtagande. Om däremot uppdraget innehåller även "sörja för person" har godman ett visst ansvar att huvudmannen kommer iväg till läkare vid behov.
Jag förstår Mymlans frustration, samhället väller av icke humanism, Sverige är ett av världens sämsta land i det avseendet pga mycket utbredd ensamhet och dåliga system.
Godmans-systemet är under omarbetning men det tar lång tid. ett antal riksdagsmän funderar på hur systemet ska se ut och det kan komma en motion med tiden.
Okunskapen är stor om god mans befogenheter och rättigheter, även bland gode männen själva. Missbrukade uppdrag är vardagsmat.
Man kan egentligen fråga vem som helst som har med gode män att göra och får oftast ett negativt omdöme.
Jag varnar för både dåliga gode män, såna som saknar både bildning och omdöme, oärlighet är vanligare än bildning, samt varnar jag för inkompetent folk i nämnderna som utser gode män.
Har man god man är man även underställd en förmyndare vilket i vissa fall ger tragiska resultat men i de flesta fall fungerar hyfsat.
Det handlar mest bara om ett spärrat bankkonto (extra konto) men i vissa fall om att förmyndaren inte tar rimliga hänsyn till anhörigas åsikter och kunskaper om vem som bör vara god man och icke.
Får en Godeman ställa sin klient utan matpengar efter det räkningar är dragna?
Får en Godeman ställa sin klient så hen får hyresskuld?
Och inga svar ring överförmyndare där får man inga vettiga svar
Mymlan; finns inte pengar så är det ju sällan den godemannens fel?
Just nu verkar du ju missnöjd oavsett om hyran prioriteras eller övriga levnadskostnader. En godman skall ha en rådgivande funktion och klienten/huvudmannen har kvar sin rättsliga handlingsförmåga.
Men en godeman ska väl se till så det finns till hyran, mat… Om det är de som betalar räkningar..
Kanske man får vettigare svar genom fråga tingsrätten det är ju de som beslutar om den eller den får bli godeman eller ej..
Mymlan; men om huvudmannen ej har sådan ekonomi att det är möjligt? Vidare kan en god man ej anses ansvara för saker vederbörande ej har ensam besluträtt på… Gör huvudmannen på eget initiativ slut på sina pengar kan ej en god man anses skyldig till detta.
Jaja lägg skulden på klienten
men hen är uppsagd
Ja, den person med rättslig handlingsförmåga och laglig rätt att ta beslut, är den enda som kan skuldbeläggas enligt mig. Vill du helt frånkomma ditt egna ansvar så är det förvaltare och ej god man du söker…
Försök att hitta en bra god man innan du entledigar den nuvarande.
Blir du bara tilldelad en ny god man av kommunen är risken stor att det blir dåligt.