Annons:
Etikettgodman
Läst 1712 ggr
ÖFNES
2019-12-13 13:11

Dödsbo

Jag har fått en bunt med papper från dödsbohandläggarna från kommunen och vad jag förstår är ingen dödsboanmälan gjord då hen har tomt i Ungern (dödsboanmälan kan ej göras om det finns fastighet eller tomträtt i dödsboet). Vad jag förstår är det mitt uppdrag att få till en jurist som gör bouppteckningen och ingen får göra något med boendet förrän bouppteckningen är klar? I och med det får jag heller inte säga upp boendeplatsen där hen bodde, likaså elen? 

Finns en del räkningar som behöver betalas såsom el, boendeplatsen samt för begravningen, pengar finns till detta så det kan jag väl göra redan nu? Skatteverket har skickat dödsfallsintyg samt släktutredning där de inte kan finna några släktingar, likaså enligt riksarkivet. Ungerska ambassaden kan inte med säkerhet säga om det finns några släktingar. 

Då hen gick bort i Augusti så känns det som att det här ärendet har dragit ut på tiden och mycket att göra. Enligt uppgifter från Skatteverket jag fått fram ska en bouppteckning göras inom 4 månader från dödsfallet vilket inte gjorts vad jag förstår det som, om behov av anstånd ska detta göras 3 månader efter dödsfallet vilket nu är för sent. 

När en bouppteckning är klar är det mitt uppdrag att se till att hens saker säljs/kastas och jag kan då anlita en firma som köper upp det som finns el? Vet inte vad som finns mer än det som skrivits av dödsbohandläggarna. Hen har även ett magasin där möbler mm finns vilket kostar 1.800:-/månad enligt uppgifter vilket blir dyrt i längden. Sen är den stora frågan gällande tomten i Ungern, likaså där, kan jag anlita en mäklarfirma som sätter den till försäljning eller ska den bara vara till dess att någon arvinge ger sig tillkänna eller när mitt uppdrag tar slut? Innan bouppteckning är klar kan jag heller inte kontakta Skatteverket för POIT. 

Många frågor och jag hoppas på hjälp. Enhetschefen på boendet behöver platsen så det känns som att det är lite bråttom med ärendet då platsen stått tom sedan Augusti.

Tacksam för hjälp!

Annons:
Maria
2019-12-13 14:13
#1

Usch vilken röra.

Jag hade nog anlitat någon för egen del men jag vet inte hur mycket tid och ork du har för detta själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: