Annons:
Etikettgodman
Läst 2663 ggr
Bertolina
5/29/18, 12:47 PM

hur går jag tillväga..

Hur går jag tillväga och vad har jag rätt till att få veta av sambons godman, vi betalar en del räkningar tillsammans och jag skulle vilja ta del av dom se dom alltså så att jag själv kan hålla kolla på summan, sambons godman vägrar att ta med sig sånna papper på våra möten och hänvisar att jag kan gå in på mitt konto och se vad jag har betalat till sambon men där ser man ju inte själva avierna för alla räkningar med mera dom kommer till sambons godman. Vi bor i en bostadsrätt som sambon köpt innan jag flyttat in och vi har skrivit ett grundat samboavtal  så vad har jag som sambo rätt till att få ta del av med mera.

Annons:
_Fisken
5/29/18, 1:08 PM
#1

Berättigad fråga. Kan du inte ta hand om räkningarna själv då? 

"För att domstolen ska utse en god man eller förvaltare krävs att personen inte kan få hjälp på annat sätt. Om personen t.ex. kan lämna en fullmakt till någon den har förtroende för eller få tillräcklig hjälp genom kommunens stödinsatser ska oftast inte en god man utses. Det beror på att det alltid ska väljas den minst ingripande åtgärden för den enskilda. Den 1 juli 2017 infördes det regler om anhörigbehörighet, som ger möjlighet för anhöriga att utföra vardagliga rättshandlingar för en persons räkning även utan fullmakt när denne inte längre kan ta hand om sina ekonomiska angelägenheter. Det gäller vardagliga rättshandlingar som t.ex. att betala räkningar."

http://www.domarbloggen.se/sodertorns-tingsratt/god-man-forvaltare-och-framtidsfullmakt-nar-hur-och-varfor/

Upp till toppen
Annons: