Annons:
Etikettgodmanskap
Läst 21404 ggr
[Norum]
2009-10-10 14:23

Årsredovisning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det snart dags för att gå igenom papper och pärmar..

Nu börjar det dra ihop sig att börja tänka på årsredovisningen. Så här i oktober börjar jag gå igenom pärmarna för att vara säker på att inte missa något viktigt. Jag har ju flera huvudmän som jag ska redovisa för, så det blir lite papper att hålla reda på..filur.gif

Men vad är det då man ska ha med? 

* Kontoutdrag är en självklarhet. Jag brukar skicka med det sista kvartalet men en del överförmyndare vill ha för hela året, så det bästa är om du frågar din överförmyndare hur han vill ha det. Eller så skickar du med de sista 3 månaderna, vill Öfm ha mer så frågar han efter det.

* Försäkringsbrev: hem, fritid, bil eller vad det nu än är som är försäkrat.

* Inkomstuppgifter: sjukersättning, habersättning, handikappersättning, Amf tex

* Utgifter: elräkning, hyra, mat för gruppbostad/äldreboende, telefon mm Det räcker om man skickar in en avi av varje utgift, det är för att Öfm ska se att det är löpande utgifter.

*Större inköp och annat. Kvitton på inköp som inte är löpande.. Det kan vara dator, radio eller något annat med garanti. Större inköp för gardiner, kläder, semester osv

* Om det finns skulder så ska det finnas en skuldspecifikation i redovisningen. Då ser Öfm hur mycket skulden har sjunkit under året och hur mycket som finns kvar på den. Det kan ju vara allt från fodringar som ligger på inkasso och kronofogde till avbetalningar på tv:n.  4.gif

*Deklaration och ränteuppgifter ska också vara med. Eftersom jag inte har någon huvudman med aktier och värdepapper utan dom har "bara" sparkonton brukar jag skriva ut kontoutdraget från det kontot och markera räntan, särskilt om det drar ut på tiden att man får de uppgifterna från banken. Det är ju huvudsaken att överförmyndaren ser att räntan har satts in på kontot.  

* Sen behövs det en redovisning på vad du har gjort under året. Hur ofta du har besökt din huvudman, om du har kostnader för kalender (filofax tex) resor, frimärken, telefonsamtal, papper och kuvert mm.. Skicka med kvitton på det materiel som du har använt under året och som du har haft utlägg för.

* Jag brukar också skicka med en liten redovisning på vad jag har gjort under året, om jag har varit på möten, följt med på läkarbesök, om det har varit problem/bråk så skriver jag vad problemet har varit och hur lösningen blev, om jag har gjort någon förändring i rutinerna och lite sådant. Det är bra om Öfm ser att man är aktiv som godman och hur man har löst eventuella problem.

23.gifJag brukar dra kopior på alla papper som jag skickar in till Öfm. Jag skickar originalet till överförmyndaren och sätter in kopiorna i min pärm med en anteckning om att det är just kopior. På så sätt vet jag vart originalen är om jag skulle behöva dom senare.

Det viktigaste är att man verkligen går igenom de pärmar man har med alla papper och räkningar, så att allt som är viktigt kommer med i redovisningen. Hellre för mycket än för lite.. Allt ska också vara lätt att gå igenom, använd gärna registerflikar och ha inkomster under en flik, utgifter under en annan osv. Då blir det så mycket enklare för Öfm att gå igenom allt. Tänk på att han har mest troligt hundratals redovisningar att kolla, så ju lättare och överskådligare din redovisning är, desto gladare bli han. 2.gif

Annons:
cirrun
2009-10-10 19:17
#1

Din artikel är värt att kopiera och spara som dokument, man får en bra bild vad en GM skall ha koll på när hon bevakar HM:s rätt.

Tack Skruttis!

Glad

[Norum]
2009-10-10 20:40
#2

För all del, Cirrun! :-) Bra om det kan komma till nytta..

buzz
2009-10-10 21:02
#3

Tack för infon Skruttis!!

Jag undrar om Kontoutdragen som ska skickas med.

Skriver du ut dem själv när du betalat räkningar el du får dem från banken? Sen brukar det komma kontoutdrag för hela året, när året är slut. Jag trodde det var de som skulle skickas med.

Årsredovisningen med originalpappren får man alltså inte tillbaka…?

Vem förvarar dem sen?

[Norum]
2009-10-10 21:27
#4

Jag skriver själv ut kontoutdragen den sista varje månad. På så sätt har jag stenkoll på vad som händer och vilka pengar som dom har kvar.. Vill dom ha extra pengar går jag bara och tittar på det senaste utdraget så ser jag ju om dom har råd eler inte.

Det duger så fint att skcika de som man skriver ut själv så. Lite svårt att fiffla med bankens siffror.. ;)

Visst får du tillbka pärmen med orginalkvitton och sånt. Men det kan ju ta ett tag innan Öfm är klar med just din redovisning. Och man vet aldrig när man kan behöva veta när en sak är köpt eller så.. För min egen skull har jag alltid en kopia kvar i min egen pärm..

DodeN
2009-10-10 22:46
#5

Hur gör man om man skickat in kvitton som orginal och sen måste lämna in produkten till affären av någon anledning, då duger ju inte en kopia av kvittot.

Känns lite sisådär att lämna in orginalet när det är garanti även om man tagit kopia om något händer eller papper försvinner. Förhoppningsvis händer sånt sällan men om det nu kan ta tid innan man får pärmen tillbaka.

[Norum]
2009-10-10 23:43
#6

Kniper det så kan man ju hämta orginalet eller komma överens med Öfm om att det är kopian man skickar in.. men det är ytterst sällan man behöver vkittona, men det är klart ..är olyckan framme så.

Annons:
buzz
2009-10-11 00:15
#7

OK. Det låter inte så svårt! Glad

När jag får tillbaka årsredovisningen.

Ska den finnas kvar exakt så eller det går att sätta tillbaka pappren igen i "huvudpärmen"?

[Norum]
2009-10-11 00:36
#8

Den får du tillbaka när Öfm har godkänt din redivisning.. kan ta allt från nån vecka till flera månader. Beror lite på hur många han har att gå igenom..

Jag brukar låta allt vara som det är, jag lägger både redovisningen och min pärm i en kartong på vinden. Då vet jag vart jag har allt och hittar lätt om det är nåt jag måste ha.

Kramis65
2009-10-11 13:13
#9

Usch lite nervös ska ju göra min första redovinsning (ÅRS). Man är ju inte mer än människa och kan göra fel.

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Anders45
2009-10-11 13:34
#10

Din sammanställning är mycket bra.

Jag har rekomenderat din sida till andra som behöver kundskap om GM

För övrigt ska det komma en ny utbildningsuppdatering från Öfm i Uppsala. Är det någon som har hört om cdn är klar.

Jag har inte fått något svar på min förfrågan från dom.

[Norum]
2009-10-11 13:37
#11

*9 Jag är faktiskt hur lugn som helst.. jag använder ju ett dataprogram och eftersom summorna stämmer.. då stämmer min redovisning. Det kan helt enkelt inte bli fel.  Glad

*10 Tack för det. :-)
Får ni utbildning via en cd?

Anders45
2009-10-11 13:50
#12

Nej, jag har hittat uppgiften om att man har tagit fram ett dataprogam i fjor i Uppsala. Beskrivningen av det verkade bra så jag ville gärna få tag på det.

Men när jag frågade på det i våras så skulle det uppdateras efter sommaren, men det har inte hörts något på min förfrågan.

[Norum]
2009-10-11 17:53
#13

Vilket program vill du ha då? Jag har detta och är supernöjd..

Annons:
buzz
2009-11-01 17:26
#14

Till en hm tar jag ut pengar på bankomat. De kvittona jag får då sk kontoutdrag är väl inget öfm behöver ha…? Det är ju inte alltid att man får dem heller när de är slut.

En fråga till:

När man får årskontoutdrag från banken. Ska de andra kontoutdragen skickas med då som man printar ut efter att ha betalat räkningar en gång i månaden?  Blir inte det dubbelt upp och onödiga papper om jag skickar med dem till årsredovisningen…?

[Norum]
2009-11-01 18:40
#15

Sen du har tagit ut pengarna från bankomaten, vad gör du med pengarna sen? Ger du dom till Hm och får ett kvitto på det eller..?

Vad menar du med årskontoutdrag?

buzz
2009-11-01 19:37
#16

Pengarna jag tar ut lämnar jag till personal och får kvitto där påskrivet. De kvittona och de vanliga kontoutdragen måste väl räcka…?

[Norum]
2009-11-01 21:26
#17

Ja, då räcker det. Huvudsaken är ju att man visar att det inte har hamnat i sin egen ficka.. :) Så det ska inte vara nåt problem.

buzz
2009-11-22 23:41
#18

Hej!

Jag har lite frågor som snurrar i skallen…

Deklaration och skatteåterbäring skedde precis innan jag blev förordnad. Är det något som jag ska skicka med papper på ändå..?

Skickar ni med årets alla kontoutdrag (som ni skriver ut efter betalt räkningarna) eller bara de tre sista (hu vad mycket papper det blir)

Jag ska ju bara redovisa det som hänt sedan jag blev god man men årsbesked på skatt, räntor etc är för hela året. Är det bara till att redovisa rätt och skicka med för hela året…? Obestämd

buzz
2009-11-23 08:19
#19

Svarar mig själv… Såg nu att Skruttis skrivit att hon skickar med kontoutdrag för det sista kvartalet.

[Norum]
2009-11-23 08:50
#20

Du redovisar bara det som har skett på kontot sen du fick uppdraget. Så om skatteåterbäringen kom in innan du började ska det inte med.. Allt som hände innan du började är så att säga gamla nyheter.

Ja, jag skickar sista kvartalet kontoutdrag. Det räcker för att Öfm ska se de löpande utgifterna och för att han ska kunna se "rytmen" i pengaflödet. Sen har jag ju alltid resten av året här hemma i fall han skulle vilja gå igenom det mer noggrant.

Annons:
buzz
2009-12-19 17:01
#21

Har ni något smart sätt att sätta in kvittona på i årsredovisningen? Några är från affärer och några som personalen kvitterat när de tagit emot pengar åt min hm.

Är det Ok att klistra dem på ett A4 papper…?

[Norum]
2009-12-19 18:34
#22

Visst duger det med ett A4 ark, inga problem.

buzz
2010-01-02 10:26
#23

Fonder…hur redovisas de egentligen?

annicabjo
2010-01-02 10:46
#24

som värdepapper du ser värdeökningen/minskningen på års saldot och har inga nya inköp gjort eller räntan betalats ut ( i rena pengar) då är det bara att skriva saldot

Annica

buzz
2010-01-02 17:18
#25

Inköp av fonder görs automatiskt varje månad i samma fond.

Jag vet inte hur jag ska skriva in detta i årsredovisngen. Fonderna står ju i värdet som de hade när jag gjorde tillgångsförteckningen. Hur lägger jag in vad de står i nu? Det enda som går att göra är att lägga in på "Ny" under tillgångar.

[Norum]
2010-01-03 11:52
#26

Jag har ingen med värdepapper så jag vet faktiskt inte.. Står inte det i manualen för programmet?

Annons:
[Norum]
2010-01-03 14:26
#28

Så förstår jag det med.. Tydligen finns det olika direktiv beroende på vilken Öfm man har.

buzz
2010-01-03 15:14
#29

Nä nu såg jag detta;

Alternativ 1: Redovisning ska ske oavsett uttag eller försäljning på inkomst resp. utgiftskontot vid en värdeförändring.
Alternativ 2: Redovisning på inkomst resp. utgiftskonto skall ske endast vid försäljning eller köp.

Alternativ 1 har vi valt att kalla värdemetoden.
Alternativ 2 har vi valt att kalla kontantmetoden.

Får ta och ringa Öfm för att reda ut detta tror jag visst!

Nordann
2010-01-03 17:03
#30

Fonder borde redovisas som i ett enkelt bokslut.

Värde vid årets början (ingående balans),insättningar och uttag (resultat),värde vid årets slut (utgående balans).

Kontantmetoden är egentligen en metod i bokföring som betyder att man bokför t ex att en räkning betalas den dag den betalas (går ut från kontot).Inkomster bokförs den dag de kommer in (på konto eller kontant).

annicabjo
2010-01-03 17:42
#31

Det är så jag redovisar på årsrapporten

Annica

buzz
2010-01-03 18:08
#32

"Fonder borde redovisas som i ett enkelt bokslut.

Värde vid årets början (ingående balans),insättningar och uttag (resultat),värde vid årets slut (utgående balans)."

Det låter bra men jag använder Godman redovisnings programmet och vad jag kan se så går det inte att skriva på detta sätt.

Nordann
2010-01-03 20:55
#33

Vet inte hur det programmet ser ut men du kan börja med saldo 1/1 2009,sedan saldo 31/12 2009.

Om du bokfört transaktionerna under året så är det väl bara att summera + och - antar jag eller så räcker det med tillgångarna (saldona).Ett årsutdrag från banken kanske,där står ju transaktioner på fondkonton.

buzz
2010-01-04 09:49
#34

Nu hittade jag att det bara var till att klicka på det gamla värdet på fonderna så kom det upp en ruta "utgående belopp vid periodens slut". Så det var ju enkelt (när man vet hur man ska göra). Glad

Jag måste välja redovisningsmetod innan jag skriver ut årsredovisningen "Värdemetoden" el "Kontantmetoden".

Annons:
buzz
2010-01-04 10:30
#35

Hur gör ni med kostnadsersättningen? Min öfm sa när jag började att jag kunde skriva 2 %. (Sen har jag för mig att jag läst att de 2% inte finns mer).  Men redovisningsprogrammet godkänner inte det utan vill ha en summa. Någon som vet vad den summan är på?

[Norum]
2010-01-04 10:44
#36

Det är 2% av basbeloppet… men minÖfm godkänner inte schablon utan vill ha kvitton på allt. Det känns lite surt för hur gör man då med telefonsamtal (om man inte samtidigt vill visa vad jag har ringt privat) mail och fax? Det fungerar faktiskt inte med kvitton på allt i dagens samhälle.. :(

buzz
2010-01-04 11:11
#37

Nä…och vilket merjobb att behöva spara kvitto på vartenda frimärke etc under hela året.

[Norum]
2010-01-04 11:36
#38

Frimärken går ju.. köper flera häften på en gång. Värre med mail och sånt. Fattar inte att det ska vara sånt baksträveri.. Vi har ju rätt att begära 2% men Öfm har ingen skyldighet att betala ut dom.

annicabjo
2010-01-04 11:53
#39

Man kan ju undra varför, man sliter som ett djur ibland och får ingenting för det, jag har tur mina ÖF begär inga kvitton alls tan man får en förfrågan om man vill ha ersättning eller om man avstår senså ska man tala om skriftligt om telesamtal och andra ärenden samt milersättning.

Jag har en egen "mall" som jag skriver in allt dagligen som händer

Annica

[Norum]
2010-01-04 12:01
#40

Jag lämnar in alla kvitton på papper, frimärken, filofaxen och annat. Självklart även milersättningen, bor man som jag på landet blir det lite pengar om året. Men telefonsamtal, mail och fax struntar jag i, har ingen lust att skicka med en specad telefonräkning till Öfm. Vart vi ringer privat har han inte med att göra..

Visst känns det som en kniv i ryggen när man får sin ersättning, ekonomiskt är man ju inte ett dugg uppskattad. Ibland funderar jag på varför man håller på men det är ju inte för pengarna så..

annicabjo
2010-01-04 13:58
#41

Nä vill man bli rik så har man valt helt fel väg Glad

Annica

Annons:
Nordann
2010-01-04 14:02
#42

Kan du tänka dig att med tuschpenna bara stryka över andra samtal på listan?Så gör jag med andra kvitton (inte som god man men det borde vara lika) jag redovisar om jag köpt privata saker samtidigt.Jobbigt men kanske värt det extra besväret?

Jag,som inte fick vara god man åt min släkting,tycker det är mycket konstigt att ingen ser över hur ÖFM egentligen fungerar.Det borde och ska inte vara olika i olika kommuner.

buzz
2010-01-04 15:02
#43

I årsredovisningens redogörelse står

"övriga åtgärder som vidtagits för huvudmannen".

Ska jag skriva något om beställda tårtor, inhandlade skor och sökta och beviljade fonder. Eller detta är inte något att ta upp…?

[Norum]
2010-01-04 15:29
#44

*42 Visst är det konstigt att det är olika i kommunerna, det är väldigt godtyckligt i många saker.

*43 Jag brukar skriva en liten årsberättelse om vad jag har gjort.. Varit på möten, handlat, fixat och donat.. lite om hur hur året har sett ut. Sen hänvisar jag till det med "se enligt spec" i redovisningen. Allt man gör har betydelse..

buzz
2010-01-04 15:50
#45

Skriver du upp saker som egentligen inte ingår i uppdraget…? Jag vet att söka fonder egentligen inte ingår.

[Norum]
2010-01-04 19:09
#46

Ja, ibland gör jag det. Men om jag vet om att jag har gjort något som jag absolut inte ska göra, då sätter jag upp det som ett vanligt besök. Öfm behöver ju inte veta allt.. Flört

annicabjo
2010-01-04 19:21
#47

Jag skriver upp allt jag gjort under året sen är det upp till ÖF att bestämma vad jag ska "få" för det men jag räknar inte med att få ersättning för det som inte ingår i mitt uppdrag men ett ex som jag gjort är att upprätta en bouppteckning och det fick jag betalt för fast det inte är min sak att se till att den görs, gjorde det för mitt höga nöjes skull alltid kul att prova på nya utmaningar och skulle jag nu inte klara av det så finns det experthjälp att ta till.

En erfarenhet rikare blev jag

Annica

buzz
2010-01-05 16:14
#48

Jag gjorde en tillgångsförteckning till en ny hm som bara hade ett konto.

Detta kontot behöll hm och jag öppnade ett nytt räkningskonto.

Hur gör jag med detta kontot som fanns med i förteckningen men som nu är Hm egna. Det kan väl inte bara försvinna till årsräkningen och hm eget konto ska ju inte redovisas?.

Annons:
Upp till toppen
Annons: