Nu är det snart dags för att gå igenom papper och pärmar..
Nu börjar det dra ihop sig att börja tänka på årsredovisningen. Så här i oktober börjar jag gå igenom pärmarna för att vara säker på att inte missa något viktigt. Jag har ju flera huvudmän som jag ska redovisa för, så det blir lite papper att hålla reda på..
Men vad är det då man ska ha med?
* Kontoutdrag är en självklarhet. Jag brukar skicka med det sista kvartalet men en del överförmyndare vill ha för hela året, så det bästa är om du frågar din överförmyndare hur han vill ha det. Eller så skickar du med de sista 3 månaderna, vill Öfm ha mer så frågar han efter det.
* Försäkringsbrev: hem, fritid, bil eller vad det nu än är som är försäkrat.
* Inkomstuppgifter: sjukersättning, habersättning, handikappersättning, Amf tex
* Utgifter: elräkning, hyra, mat för gruppbostad/äldreboende, telefon mm Det räcker om man skickar in en avi av varje utgift, det är för att Öfm ska se att det är löpande utgifter.
*Större inköp och annat. Kvitton på inköp som inte är löpande.. Det kan vara dator, radio eller något annat med garanti. Större inköp för gardiner, kläder, semester osv
* Om det finns skulder så ska det finnas en skuldspecifikation i redovisningen. Då ser Öfm hur mycket skulden har sjunkit under året och hur mycket som finns kvar på den. Det kan ju vara allt från fodringar som ligger på inkasso och kronofogde till avbetalningar på tv:n.
*Deklaration och ränteuppgifter ska också vara med. Eftersom jag inte har någon huvudman med aktier och värdepapper utan dom har "bara" sparkonton brukar jag skriva ut kontoutdraget från det kontot och markera räntan, särskilt om det drar ut på tiden att man får de uppgifterna från banken. Det är ju huvudsaken att överförmyndaren ser att räntan har satts in på kontot.
* Sen behövs det en redovisning på vad du har gjort under året. Hur ofta du har besökt din huvudman, om du har kostnader för kalender (filofax tex) resor, frimärken, telefonsamtal, papper och kuvert mm.. Skicka med kvitton på det materiel som du har använt under året och som du har haft utlägg för.
* Jag brukar också skicka med en liten redovisning på vad jag har gjort under året, om jag har varit på möten, följt med på läkarbesök, om det har varit problem/bråk så skriver jag vad problemet har varit och hur lösningen blev, om jag har gjort någon förändring i rutinerna och lite sådant. Det är bra om Öfm ser att man är aktiv som godman och hur man har löst eventuella problem.
Jag brukar dra kopior på alla papper som jag skickar in till Öfm. Jag skickar originalet till överförmyndaren och sätter in kopiorna i min pärm med en anteckning om att det är just kopior. På så sätt vet jag vart originalen är om jag skulle behöva dom senare.
Det viktigaste är att man verkligen går igenom de pärmar man har med alla papper och räkningar, så att allt som är viktigt kommer med i redovisningen. Hellre för mycket än för lite.. Allt ska också vara lätt att gå igenom, använd gärna registerflikar och ha inkomster under en flik, utgifter under en annan osv. Då blir det så mycket enklare för Öfm att gå igenom allt. Tänk på att han har mest troligt hundratals redovisningar att kolla, så ju lättare och överskådligare din redovisning är, desto gladare bli han.