Annons:
Etikettförvaltare
Läst 3631 ggr
Bertolina
2017-06-08 11:54

Hur gör jag?

Jag har en godman/förvaltare där kontakten är nästan obefintlig. Har pratat med överförmyndarnämnden men dom svarar bara att jag ska prata med g/f.  Känner att jag inte kan prata med g/f då möten ställs in med kort varsel och ny tid bestäms  aldrig. Det är alltid jag som får höra av mig då jag ser att pengarna inte räcker till nästa månads räkningar ska betalas med mera. När jag ber g/f om hjälp i kontakt med t ex trafikskolan så svarar g/f att jag får gå dit sj men att jag skulle smsa när jag ska dit så skriver hon vad jag ska säga till dom.  Så vart kan jag vända mig för att få någon förändring?

Annons:
Kyllan56
2017-06-08 12:20
#1

Hittade det här,

"Jag är inte nöjd med min god man/förvaltare. Vad gör jag?

Den som är missnöjd med en god man/förvaltare kan skriva till överförmyndarnämnden och informera om detta. Överförmyndarnämnden skickar då en kopia av klagomålet till gode mannen/förvaltaren och begär samtidigt in ett yttrande från denne. Om situationen inte förbättras efter detta kan man begära att få byta sin gode man/förvaltare. Då skall detta framgå av skrivelsen med en motivering varför man vill byta och om man har något eget förslag på ny god man/förvaltare. Även en begäran om byte skickas för kännedom och yttrande till gode mannen/förvaltaren som får svara huruvida denne anser att ett byte bör ske.

I de flesta fall sker byte om huvudmannen begär det. En god man/förvaltare som begär sitt entledigande har alltid rätt att frånträda sitt uppdrag men måste kvarstå tills någon ny god man/förvaltare rekryterats för uppdraget."

http://www.fub.se/sites/www.fub.se/files/faq.pdf

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: