Annons:
Etikettförvaltare
Läst 3014 ggr
Rolfen
3/10/17, 12:57 PM

Gode man samt förvaltare

Hej

Har äntligen hittat ett forum som verkar bra för min bror som som många har en medfödd hjärnskada och har begåvats med en konstig förvaltare.

Jag som anhörig har rätt att ta del av de handlingar som finns hos överförmyndaren vilket alla säkert inte känner till. Du kan som anhörig begära att förvaltaren entledigas. Du kan begära att få vara god man för din anhörig. 

Däremot kan en förvaltare beskylla dig för att vilja "ta del" av din brors förmögenhet, det är att jag vill stjäla, tas i tingsrätten som skäl till att jag ej kan vara god man. Min bror har skrivit testamente, när jag pratar med honom om detta kan han inte reda ut och förstå vad ett testamente innebär för hans del.

För att förtydliga så händer detta i Helsingborg.

Rolfen

Annons:
Paprika12
3/12/17, 11:04 AM
#1

Men om du tar över som Fövaltare/Ställföreträdare åt din bror så har du samma skyldighet att raportera och redovisa för vart enda öre så som tidigare Fv har gjort. Överförmyndarnämnden skall godkänna din redovisning och granska den. Så om överförmyndarnämnden eller Fv säger att du kan "sno" pengar från din bror när du blir granskad av överförmyndaren är ju som att tala emot sitt egna system. För enligt överförmyndarnämnden är deras system mycket väl fungerande.

Upp till toppen
Annons: