Annons:
Etikettgodman
Läst 7181 ggr
Eda
2/6/17, 3:29 PM

”Goda män” som inte alltid är goda!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förutom att skriva testamente är det också viktigt att tänka på vad som skall ske i framtiden om man skulle bli helt hjälplös t.ex. efter en omfattande stroke eller vid demens.

Mitt senaste blogginlägg ”Goda män” som inte alltid är goda! handlar dels om hur man kan hjälpa anhörig utan att vara ”God man” eller Förvaltare och dels vad som fodras för att bli God man eller Förvaltare.

Vad jag också tar upp är vad man bör tänka på och hur man kan förmedla innan man ev. blir dement, svårt sjuk eller okontaktbar, hur man vill ha det, vilka vanor man har, vem som skall ta hand om eventuella husdjur etc.

I slutet av inlägget finns en litteraturlista om god man och förvaltare.

För att komma till inlägget, klicka här

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Kyllan56
2/6/17, 4:12 PM
#1

Det är något som jag tänkt på! Min mamma dog av Alzheimers sjukdom, så tanken är inte långt borta att även jag ska få det! Nu har jag bara ett barn, så hon får ta hand om min ekonomi.

Mycket bra att göra en lista på vad var och en behöver veta om de i framtiden behöver hjälp med sin ekonomi och omvårdnad.

Detta om gode män och förvaltare, som inte är ärliga gör mig fruktansvärt upprörd.

För många år sedan blev jag tillfrågad om jag ville bli förvaltare till en patient som jag hjälpt att JO-anmäla socialförvaltningen, som inte skött sina åtaganden. Det var inget jag ville, så när åtagandet var slut, valde jag att inte ta nya uppdrag.  

I sju år var jag förvaltare och varje år skickade jag in en årsredovisning till överförmynadarnämden.  Allt stämde på öret.  

Den nonchalans de utsatta människor blir bemötta av myndigheter, är oförsvarligt. De gode män och förvaltare, som stulit från de de har haft förtroende uppdrag ifrån, skall behandlas som de tjuvar de är. Om inte de kan betala tillbaka pengar som stulits, ska staten göra det! De har ett ansvar, som många utsett eller godkänt gode män och förvaltare.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Eda
2/6/17, 4:43 PM
#2

Detsamma gäller för mig, såväl min mamma som moster blev dementa i 90-årsåldern. I första hand har jag tänkt att min man skall hjälpa mig om jag också blir det och i andra hand någon av döttrarna.
När det gäller myndigheter som struntar att fordra något ansvar för gode män och förvaltare som förskingrar och som ser genom fingrarna och vägrar att byta ut tilldelade gode män som kanske dessutom är otrevliga, vet jag inte vilka som är de värsta skurkarna de gode männen eller myndigheterna.

Ser man SVTplay:s video Konsten att stjäla utan att åka fast blir man förskräckt. Denna video kan man se till 2017-06-20 http://www.svtplay.se/video/11568786/konsten-att-stjala-utan-att-aka-fast/konsten-att-stjala-utan-att-aka-fast-avsnitt-1?info=visa

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Kyllan56
2/6/17, 10:56 PM
#3

#2 Ja det är alldeles förskräckligt hur det få gå till! De människor som utnyttjar - med myndigheternas goda minne - svaga människor i vårt samhälle, ogillar jag extra mycket. Myndigheterna ska skämmas för sin nonchalanta inställning.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

VildaVittra
2/8/17, 2:37 AM
#4

#2 Nu är du orättvis. Jag har jobbat nära med gode män, mina anhöriga har haft gode män, jag har anmält gode män och när jag var väldigt sjuk hade jag faktiskt en själv samt att jag blivit tillfrågad om att bli det själv. 

Av min egen erfarenhet samt det man kan dra av faktiska siffror, är att gode män som är anhöriga till klienten är mer oärliga an de som inte är det. 

Det jag själv märkt är att de gode män som har för många klienter slarvar, jag skulle säga att max 8 är en bra siffra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Eda
2/8/17, 8:17 AM
#5

#4  Jag undrar på vilket sätt du tycker att jag är orättvis? I mitt blogginlägg har jag skrivit att de allra flesta goda män är ärliga och hjälper på rätt sätt personer som är dementa eller har andra omfattande funktionsnedsättningar.  Utan gode män skulle många överhuvudtaget inte klara sig i dagens samhälle. Jag har bara träffat en god man, min mosters, han var helt okej, förutom att sköta det ekonomiska hälsade han också på henne.

Vad jag tycker är hemskt är de många av de svagaste, som dessutom har svårt själva att föra sin talan blir utnyttjade på olika sätt. Och även när myndigheterna känner till att människor blivit ekonomiskt utnyttjade, som man kan se t.ex. i SVT:plays film, att de inte avsätter gode män som förskingrat med motiveringen att det är så svårt att hitta nya gode män.

Igår stod det i DN om en ”God man” i Västsverige men som faktiskt dömts för sina brott bl.a. mot en ung kvinna, som har en kognitiv funktionsnedsättning och som han sexuellt ofredat.
” Mannen döms till fängelse i ett år och fyra månader. Dessutom skall han betala skadestånd till fyra personer på totalt 130 000 kronor. Han döms även för förskingring och urkundsförfalskning, efter att ha försnillat runt 170 000 kronor från flera av sina klienter, rapporterar SR P4 Väst. TT”. 

Som jag också skrev i min blogg ”utöver oärliga goda män finns också oärliga barn, make/maka och sambor, så helt garderad kan nog ingen vara!”

Med den nya lagen om Framtidsfullmakter, som innebär att de som i framtiden kan komma att behöva hjälp med ekonomin, redan i förväg kan utse en person till detta uppdrag, är det ingen som säger att man måste välja en nära anhörig som god man, det viktigaste är att man får en som man kan lita på.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Eda
7/13/17, 11:48 AM
#6

Om man vill ha hjälp med att skriva framtidsfullmakten såg jag att det finns blanketter att tillgå t.ex. genom Blankettbanken (60:-)

 http://www.blankettbanken.se/familjeratt.html

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: