Annons:
Etikettgodman
Läst 10968 ggr
Paprika12
2016-10-21 23:18

Överklaga!

En liten fundering.. Vi säger att Kalle vill byta sin God man/Förvaltare. Kalle skriver till överförmyndaren men de avslår hans begäran. I brevet står det att Kalle kan överklaga deras beslut. Överklagan ska adresseras till Tingsrätten men skickas till Överförmyndaren Kalle gör detta. Efter nästan 2 månader får Kalle svar. Hans överklagan skickades inte vidare till Tingsrätten utan Överförmyndaren skall ta upp detta i ett Nämndemöte. Efter ännu några veckor får Kalle svar. Överförmyndarnämnden beslutar åter att inre godkänna Kalles önskan. I det sista brevet står det inget om att det går att överklaga. Varför gör Överförmyndaren så här? Enligt vissa sakkunniga får inte Överförmyndaren överklaga sitt egna beslut om de inre tänker ändra beslutet (I detta fall godkänna Kalles önskan om byte) Någon här som kan ha en vettig förklaring?

Annons:
Zepp
2016-10-21 23:40
#1

Förklaring.. eh.. jag vet inte säkert men det är hur som helst brist på Gode män!

Man kan då överklaga hur mycket man vill.. iomed att det inte finns någon annan att sätta dit i stället!

Dvs så länge det inte finns någon allvarlig anklagelse mot den nuvarande Gode mannen så byts denne inte ut.. främst iomed att det knappt finna nog med sådana att sätta in.

Hade det funnits gott om sådana så skulle de/klienten kunna välja och vraka.

Utan att vara särskildt insatt i själva jurudiken bakom så har jag lixom förtått att Överförmyndaren har ett juridiskt tvång att tillsätta/godkänna en Gode man.

Dvs klienten har den rättigheten/lagen stipulerar detta.. hen gör nog så gott den kan.. likt förbannat så råder det brist på Gode män!

Problemet med detta synes vara att det kanske inte alltid är de bäst kvalificerade som får uppdragen.

Överförmyndaren antar jag är tillräckligt kvalificerad för sitt uppdrag men har att hantera lagens krav och bristen på rätt personer?

En liten utvikning från min sida.. uppsnappad och tolkad av vad jag läst/hört!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

razzel-sazzel
2016-10-22 08:05
#2

Jag har kämpat i över ett år för min son som hatar sin förvaltare som är en elak  liten maktmänniska. Men det är stört omöjligt trots att jag kan ta över och har kunskapen.  Jag har överklagat och överklagat till ÖF och till Tingsrätten och alltid samma svar, att nämnden har kommit fram till bla bla bla att förvaltaren utför sitt uppdrag på bästa sätt och skall kvarstå. En förvaltare som vägrar sonen en mobil som vägrar ge kontoutdrag som vägrar ta mig tusan allting. Jag vet att en förvaltare inte har någon skyldighet att ge kontoutdrag men lite välvilja kan man väl ändå visa när sonen ber om det. Han har inget fel på sitt förstånd. Det är så taskigt.

Nu begär jag ut alla handlingar varje år men sonen vill ha kontoutdrag varje månad. ÖF tycker att sonen kan pallra sig ner banken själv med lam fot och vinglig eller med rullator.  Lite generositet tycker jag att förvaltaren kan kosta på sig. Han gör absolut ingenting för sonen. Allt på autogiro och överföring med fickpengar en gång i månaden och han plockar ut 12.000:- .  ÖF drivs av prestige och kommer aldrig att ge sig.

Något som har förvånat mig är att det finns så många ställföreträdare som är så missunnsamma man kan ju tro att det är deras egna pengar. Nu betalar jag mobilen till sonen.  Han måste kunna nå mig när han vill och tvärtom.

Det är ju rena rama maffian som sitter och styr på många överförmyndarnämnder. Jag har även klagat högre upp som länsstyrelsen och förvaltningsrätten men blir bara skickad tillbaka till ÖF.

Paprika12
2016-10-22 09:04
#3

Zepp: en ny God man/Förvaltare finns redo att ta över. Så det är inte pg av bristen.. Det är något annat. Varför skickar de inte överklagan till Tr? Varför struntar dom i Tr och i stället förhalar allt några veckor till genom att ta upp det på nämndemöte? Och sedan kommer de ändå fram till samma beslut. Varför inte skriva i det sista brevet att "Nu kan ni överklaga och denna gång kommer det till Tr " Mycket konstigt. Är det bara för att göra det så krongligt som möjligt för de som redan är utsatt i någon form? Så man inte ska orka med prosessen..

Paprika12
2016-10-22 09:24
#4

Razzel-sassel Har du testat att anmäla detta till länsstyrelsen? Det är dom som ska granska så att Överförmyndaren sköter sig. Du är säkert duktig och kapabel att ta över rollen som ställföreträdare men vissa överförmyndare anser att det är mest lämpligt med en utomstående som sköter uppdraget. Om du hittar en som du anser är mer lämplig och denna är villig att ta på sig uppdraget så bör ett byte bli lättare. Med betoning på BÖR Det är trotts allt myndigheter vi pratar om.

pmc
2016-10-22 10:50
#5

När jag läser att förvaltaren vägrar skicka ut kontoutdrag till sin huvudman blir man riktigt ledsen och förbanad, självklart ska denne få sina kontoutdrag, ser inte problemet i detta! Om han vill ha en mobil så, om ekonomin tillåter detta så ska han ju ha det ? Man undrar vad motiveringen till att inte få det är? Jag som förvaltare ser alltid till mina huvudmäns bästa, och ja det är ju deras pengar ! När räkningar är betalda och pengar till kommande arvode är sparat så är det ju upp till huvudmannen vad pengarna ska gå till..självklart ser jag att man kan spara och ha en liten buffert .. Varför ska huvudmannen behöva ta sig till banken varje månad för att få sina kontoutdrag? Vilken vanlig svensk gör det? Låter helt sjukt,nej fy tusan för godamän och förvaltare som missbrukar sina uppdrag ! Önskar er lycka till och styrka //

Paprika12
2016-10-22 11:58
#6

Pmc.. En fundering.. Du sa att "När räkningar är betalda och pengar till kommande arvode är sparat " Ska en Huvudman behöva spara till arvodet? Bör det inte vara så att en huvudman lever på sina pengar och räcker det inte till arvode så ska ju Överförmyndaren betala detta. Eller blir det lätt så att huvudmannen då lever upp sin inkomst "med flit" för att slippa betala och detta leder till att Överförmyndaren måste betala fler arvoden ur egen ficka? Sedan vet jag att det går att ansöka om handikapps ersättning och att detta kan täcka för arvode. Jag vet att det är baserat på vad huvudman tjänar. Och har den en inkomst som tillåter så ska denne betala arvode själv. Hoppas du förstår hur jag tänker..

Annons:
Zepp
2016-10-22 15:26
#7

Jag råkar känna en person som är Gode man.. och har hört hennes klagan oxå!

Dvs hon är Kines och försörjer sig som tolk och Gode man.. främst då för de som är födda kineser!

Hennes klienter som gode man är främst äldre kinesiska män.. ofta boende på äldreboende och då rätt ofta på senilboende.

Hon får ofta ytterligare förfrågningar om att bli gode man för ytterligare personer som är födda kineser.. och inte alltid att de bor i samma region som hon själv bor i.

Såå hon är gode man för flera och de kan bo i Västra  Götalandskapen.. det blir lixom en del resande, för att träffa dessa.

Hon får förfrågningar tack vare att hon är Kines själv, född i Kina, känner kulturen och behärskar språket.

Iallafall.. Kina har cirka 50 olika språk och det är lixom inte alltid Överförmyndarmyndigheten begriper detta.

Och som en besvärande omständighet så när de (klienterna) blir äldre och senilare så tappar de oxå Svenskan, som språk.

Hur som helst, hon är kvinna.. och hur svensk som helst, och rätt ofta faller hennes klienter tillbaka till sina gamla värderingar och språk.

Hon har då problem med att bli befriad från de uppdrag där hon och klienten hamnar på kollitionskurs.. som kvinna och med svenska värderingar.. kunskap om hur det funkar i Sverige/vad som är normal levnadsstandard i Sverige/vad man är beredd att betala för.. vad som är normalt att betala för!

Jag tror iallafall att överförmyndarmyndigheten gör sitt bästa.. iomed att de inte befriar henne från de uppdragen.. det blir lixom en kompromiss.

Dels så är det ont om Kineser som kan axla de uppdragen.. främst då om klienterna glömmer Svenskan som språk och går i reminisens till sin barndom i Kina.

Detta inlägg var nog en ytterligare utvikning från ämnet.. men kan beröra hur det kan se ut?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Paprika12
2016-10-22 20:15
#8

Zepp.. Visst var det lite Of Topic men alltid spännande att höra olika versoner. Visst har Kina många olika dialekter och de som bor där förstår inte varandra så som vi gör här. Men de har ju oxå ett modersmål Mandarin som de flesta förstår. Det är bra att de utnytjar hennes kompetens. Men det ska ju vara så att det passar även hon. Jag har full förståelse att det kan vara svårt att byta god man/Förvaltare när det finns så få. Men denna Kalle som jag tagit upp här i tråden har kontakt med en ny som redan är godkänd och har andra uppdrag hos Öf. Vad jag inte kan förstå är hur Öf först nekar. Sedan när överklagan kommer så tar de tillbaka sitt Nekande beslut och tar upp det på Nämndemöte.. För att sedan Neka igen och nu inte tilllägga att man kan överklaga. Mycket konstigt.. Enligt en annan sakkunnig person i ämnet så får inte Öf göra så här.. Hum… Man blir förvirrad

razzel-sazzel
2016-10-25 06:16
#9

Paprika! Det borde vara en självklarhet om det finns någon som HM vill ha.

Jag har sagt till ÖF att jag kan ta över, jag har kunskapen och sonen vill ha mig. Han litar inte på någon annan.

Jo, jag har skrivit till Länsstyrelsen men skickas tillbaka till ÖF. Länsstyrelsen gör inspektioner så man ger tips.

Förvaltaren kan göra precis vad han vill.  Han är en elak person och dom finns på ställen där dom kan utöva sin makt. Dessutom sitter denna människa som nämndeman i Tingsrätten dit jag har överklagat tre gånger. När jag frågade ÖF om det var lämpligt så svarade hon att det finns inget som säger att det är olämpligt.

Jag frågade också vilka som bestämmer över en överklagan och det är bara domaren.  Måste kolla upp det eller ta reda vilka som sitter som domare.

Det har gått prestige i det hela och ÖF kommer aldrig att ge sig inte heller FV.

Det sista mejlet skrev ÖF såhär:

"Du undrar om en förvaltare är skyldig att lämna ut kontoutdrag till sin huvudman. Det finns inget reglerat om det i lagen. Står det inte uttryckligt reglerat i lagen att en förvaltare måste göra något, t ex lämna ut kontoutdrag, så finns ingen uttrycklig skyldighet att lämna ut kontoutdrag. Däremot ska en förvaltare "alltid handla på det sätt som bäst gagnar den enskilde" (citatet står i lagen, föräldrabalken). Vad det innebär får avgöras från fall till fall. Sonen kan ju gå till banken och höra om han kan få ut kontoutdragen själv. Banksekretessen ska inte gälla mot honom, däremot har inte rätt att disponera kontona på något sätt. Det vore det lättaste, istället för att "tjata" på FV."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Dom är så korkade att klockorna stannar. Det är en liten kommun och jag är säker på att det finns nepotism inom kommunen.

Det sitter politiskt tillsatta som inte kan ett dugg vilka vill visa sig på styva linan. Jag kan så mycket mer än vad dom kan. Jag har fått läsa på under den här tiden.

God man eller förvaltare : en praktisk handbok
av Kerstin Fälldin
God man & förvaltare : problem och lösningar
av Tommy Hansson

Jag har läst Förvaltningsrätt och Förvaltningaslagen det avsnitt som handlar om Ställföreträdare.
 
Jag har tränat i "Godman 2016" både på min ekonomi och sonens och ett helt fejkat.

Sonen har skrivit till ÖF att han vill byta förvaltare men inget biter på dom. Trots att sonen har rätt att byta.

Men det är svårt att slåss mot ren dumhet och elakhet. Pannan blir bara blodig och det dom hoppas på är att man ska tappa kontrollen så att dom ska avfärda en som rättshaverist. Men icke sa nicke.

Det finns så många som far så illa i hanteringen med FV och ÖF. Systemet måste göras om och lyftas från kommunerna till en egen myndighet som t.ex. det är i Finland. Det ska vara ett arbete med en riktigt utbildning med en lön.

Nästa blir Morgan Johansson.

razzel-sazzel
2016-10-25 06:32
#10

#5 av: pmc Jodå sonens ekonomi klarar av att ha ett mobilabonnemang. Det är ren och skär elakhet. Det finns så många fantastiska FV/GM som ger järnet men också många kräk som är direkt olämpliga att ha med människor att göra överhuvudtaget. Idag räcker det med att inte ha några betalningsanmärkningar eller finns i brottsregistret om dom nu kontrollerar det. Polisanmälningar är OK så länge dom inte är dömda.

Paprika12
2016-10-25 18:58
#11

Razzel-sassel Jag håller med dig i mycket av det du säger. Tanken med ställföreträdare är god. Att människor ska hjälpa andra. Och visst finns det många som är helt underbara. Som viger sitt liv åt uppgiften. Men tyvärr finns det 2 sidor av myntet. Jag anser att det ska vara lättare att byta Gm eller Fv särskilt om det nu står en annan redo att ta på sig uppdraget. Det är den delen som kallas Sörja för person som det ofta brister i. Nu talar jag mest av erfarenheter jag har stött på bland nära och kära.. När en Fv går efter egna principer och gör det HEN anser är bäst för hm. Det är inte allt för sällan som detta stämmer illa med vad Hm själv vill göra. Hm blir tvingad att leva ett liv den inte vill. Det är synd och skam att det ska vara så här. Frågan är hur länge till det ska behöva fortgå. Jag vet människor som vantrivs så fruktansvärt och blir så kontrollerade och begränsade av sin Fv Gm att det leder så långt att de försöker ta sitt liv eller behöver läggas in på Psyket. Folk som lever och dör i sån misär och vanvård under all kritik för att hen inte har en ställföreträdare som bryr sig. Ska det vara så här i vårat moderna samhälle? Skamligt och tragiskt.

[helga21]
2016-10-28 19:29
#12

Om du tar reda på vad rätten har beslutat  så kan du sen därefter be att få ut handlingar. Så här står det angående förvaltare .

"Förvaltarskapet kan indelas i att bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Hur omfattande förvaltarskapet ska vara beslutas av rätten i varje enskilt fall. Såvida inte domstolen beslutar särskilt att förvaltarskapet ska omfatta det så behåller huvudmannen rätten att ingå avtal om tjänst eller annat arbete samt rätten att själv disponera över tillgångar denne själv förtjänat genom eget arbete eller får (med villkoret att egendomen inte skall omfattas av förvaltarens rådighet) genom gåva, testamente eller förmånstagarförordnande vid försäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande efter att förvaltarskapet inrättats."

Paprika12
2016-10-30 09:11
#13

Helga Det stämmer.. Man kan se via tingsrätten de beslut som är fattade och på vilka grunder, ang God man och Förvaltare. I vilka av de 3 instanser man har respektive ställföreträdare. Det behöver inte vara ett genomgripande Förvaltarskap genom alla tre utan kan vara inom tex en instans. Och sedan god man i de andra två. Visst behåller huvudmannen rätten att ingå avtal m.m Och förvaltaren har rätt att bryta dessa avtal om han anser det nödvändigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: