Annons:
Etikettgodman
Läst 4824 ggr
[Blue_Lugia]
10/7/16, 3:47 PM

Skyldigheter?

Vad har jag som huvudman för skyldigheter och ansvar att följa om jag har en god man. Kan det bli rättsliga åtgärder om jag bryter mot det?

Annons:
Paprika12
10/13/16, 7:18 AM
#1

Hur menar du med skyldigheter? En god man ska hjälpa dig med saker du anser att du behöver hjälp med. Och på ett sätt som du vill. Ni ska hålla en dialog så att båda parter har klart för sig hur ni ska gå till väga. En god man är till för att hjälpa dig. Den får inte agera eller göra något utan att kolla med dig först om ni inte kommit överens om annat. Den enda skyldighetjag kan komma att tänka på är att vara tydlig med vad du behöver hjälp med så det inte blirmissförstånd. Du är ju trots allt dennes "arbetsgivare" Ha en bra dag!

[Blue_Lugia]
10/13/16, 8:35 AM
#2

Jag har en god man( haft ca 8 år) som sagt till kommunen att hem vill avsluta detta pga bris. tande kontakt.. Hade själv övervägt detta, då jag mer och mer sköter mig själv. God man säger att det finns en regel om att träffas 1 gång/månaden vilket känns svårt för mig. Det kan väl inte bara vara god man som har "krav" på sig? Kommunen har hotat att tillsätta en sk. "förvaltare". Och jag har kanske gjort fel som dragit mig undan ja. Men jag måste ju trots allt ansöka om att få avsluta detta, så dom har ju ändå sista ordet. Nu tror jag dock inte att jag kommer få avslag, då gode mannen verkligen inte orkar med detta längre.

[helga21]
10/13/16, 9:23 PM
#3

Sköter du din ekonomi själv så behöver du ingen god man och definit ingen förvaltare. Men behöver du ha en god man så se till att du slipper att få en förvaltare istället för då får du ingen insyn. Var samarbetsvillig.

[Blue_Lugia]
10/13/16, 10:21 PM
#4

#3 Jag hade mer min god man som "sörjde för person" och liknande. Då jag saknar familj, släkt, osv. så har hon hjälpt mig med allt möjligt. Och jag klarar mig, dessutom är jag hellre ensam än drar in en ny person i livet, och börjar om från noll(ex. ny god man). Förr eller senare kanske det lär uppkomma en situation jag behöver hjälp med. Kanske… men det får väl lösa sig då.

[Blue_Lugia]
10/13/16, 10:28 PM
#5

Anledningen till att förvaltare-frågan drogs upp var att jag brustit rutiner, samt misskött mig på arbetsplatser, osv. Man har väl sett det som att jag inte kan ta hand om mig själv…

Paprika12
10/14/16, 6:28 AM
#6

Om du själv tycker att du klarar dig bra själv så kan du ansöka om att säga upp ditt godmanskap. Och vill även din god man sluta så kanske ni båda kan påtrycka detta till Överförmyndaren att du klarar dig fint själv. Prata med din god man. Att överförmyndarnämnden vill göra om ditt godmanskap till Förvaltarskap på dessa grunder anser jag lite överdrivet. Ett förvaltarskap får bara förekomma om det fina någon hotbild. Hoppas du slipper förvaltare. Prata med din god man. Ni kanse kan träffas och skriva ett brev till överförmyndaren tillsammans med bådas underskrift på att godmanskap ska upphöra. Lycka till

Annons:
Upp till toppen
Annons: