Annons:
Etikettgodman
Läst 2380 ggr
Rebornlady
5/29/16, 1:58 PM

Sälja mina djur?

Jag ska få en god man, man dom kräva att jag ska sälja djuren?

Annons:
Paxxie
5/29/16, 3:03 PM
#1

Nej. En god man är avsedd att hjälpa dig att ta tillvara på dina intressen men du som huvudman har fortfarande kvar din rättshandlingsförmåga (till skillnad från vid förvaltarskap.) En god man kan alltså inte  sälja dina djur mot din vilja, utan för en sådan sak krävs ditt samtycke.

Rebornlady
5/29/16, 8:14 PM
#2

Tack!

mrnygren
5/31/16, 10:53 AM
#3

Det finns en risk att du kan bli av med djuren.

En god man kan ibland överskrida sina befogenheter, och ifall du har en diagnos så kan denne peka på ditt handikapp och framställa dig som om du är oförmögen att samarbeta med en god man eller ta hand om ditt djur- gode mannen kan alltså he bort djur mot gällande regler och komma undan med det.

Dock så får en god man inte ge bort djur som har ett stort ekonomiskt värde. Det innebär att om du har en hund värd 13k så måste gode mannen sälja hunden för värdet av hunden- men det är en annan sak om det gäller katter, där gode mannen kan ge bort katten utan konsekvenser eftersom den inte är värd något i pengavärde.

Rent juridiskt skall dock en god man ha ditt samtycke för allt utom när det gäller budget. Men när de överträder sina egna befogenheter så blir det allt som oftast inga konsekvenser. Skulle dock vilja påstå att risken finns att du får förvaltare ifall du har diagnos, och inte kommer bra överens med din gode man. En förvaltare kan sälja iväg dina husdjur eller ge bort gratisdjur som katter- helt lagligt, då denne blir ditt huvud i och med ställföreträdarskapet.

Jag har själv blivit av med katter och hundar av förvaltare- och denne skulle egentligen vara en god man, men han uppgraderade det till förvaltarskap genom att ansöka och hänvisa till läkarintyg skrivna i andra ärenden, där jag framställdes som autistisk och marginell retard.  Läkarintygen skall vara dagsaktuella vid förhandlingen, men i mitt fall så var de två år gamla och baserade sig på fyra år gamla händelser.

De kommer undan med mycket fulspel. Jag skulle aldrig gå med på god man om jag vore dig- så länge det inte är en familjemedlem som du kan påverka.

Upp till toppen
Annons: