Annons:
Etikettförvaltare
Läst 1283 ggr
redha
11/28/15, 12:20 PM

God man eller förvaltare

Jag är i övre medelåldern och har alldeles för sent omsider fått diagnosen autism. Det här har förklarat en massa saker ur mitt liv, som varför jag alltid har haft katastrofal ekonomi trots jobb, varför jag har svårt att hålla reda på mig själv och min bostad - svårt att hålla tider och överenskommelser - fast jag inte egentligen har några andra svårigheter med tänkandet - eller skrivandet. Har däremot svårt att läsa pga dålig koncentration, och lite svårt uttrycka mig i tal också. Har svårt att skapa fasta relationer också, och de intima delarna har jag haft svårt för. Allt det här kunde gott ha fått upptäckas långt tidigare, då jag kanske skulle ha kunnat få hjälp med ordningen på livet. Jag försöker läsa på om god man och förvaltare, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, fast frågan var uppe när jag fick diagnos. Jag chattade med en person i utlandetsom sa att där kunde en domstol bestämma om sådana saker. Man kunde till och med få något som kallas "guardianship" genom dom. Det är bra nära att få en målsman som talar för en som en förälder. I vissa länder går det till och med att bli adopterad även i vuxen ålder genom en dom. Någon som kan reda ut detta litegrann för mig?

Annons:
Upp till toppen
Annons: