Annons:
Etikettlagar-regler
Läst 4886 ggr
JonnaCecilia
2015-07-14 16:48

Paragraf 4, kapitel 11 FB

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har pga svår sjukdom ansökt om god man för att bevaka min rätt, endast den biten. Förra veckan kom yttrandet från överförmyndarnämnden och jag vet inte hur jag ska bemöta det. Där står att jag visserligen behöver hjälp men att jag inte har rätt att få hjälp i enlighet med FB 11:4. (se bild) Jag fattar verkligen inte vad de menar med det. Paragrafen i sig är ju väldigt vid: " 4§ Om någon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person, skall rätten, om det behövs, besluta att anordna godmanskap för honom eller henne. Ett sådant beslut får inte meddelas utan samtycke av den för vilken godmanskap skall anordnas, om inte den enskildes tillstånd hindrar att hans eller hennes mening inhämtas. När rätten meddelar ett beslut enligt första stycket, skall rätten samtidigt förordna en god man att utföra uppdraget. Om en god man i något annat fall skall förordnas på grund av ett beslut enligt första stycket, skall förordnandet meddelas av överförmyndaren. Lag (1994:1433)." Jag är ju obestridligen sjuk, jag har svårt med både fysiska psykiska funktionsnedsättningar pga detta, (mental trötthet kan ju nämnas, se mf.gu.se) och behöver hjälp för att ansöka om alla saker som jag behöver, och hålla koll på vad jag behöver. Hittar varken förarbeten eller proposition till lagen som skulle kunna snäva in vad som menas. Ska inkomma med yttrande senast 21 juli, men kan väl söka om förlängning. Vet inte alls hur jag ska bemöta detta i nuläget! Kan någon hjälpa, om så bara med länk till förarbeten eller proposition vore jag otroligt tacksam!

Annons:
JonnaCecilia
2015-07-14 16:52
#1

Förresten, står ju även 11:14 men det måste vara fel? Ska påpeka det, men 11:14 är ju inte alls relevant! 14 § Om flera gode män eller förvaltare är ansvariga för en skada som har tillfogats tredje man, svarar de solidariskt för ersättningen. Ersättningsansvaret skall slutligt fördelas mellan de ansvariga efter vars och ens grad av vållande. Om någon saknar tillgångar att betala sin andel med, skall de övrigas ansvarighet för bristen bestämmas enligt samma grunder. Lag (1994:1433).

Upp till toppen
Annons: