Annons:
Etikettövrigt
Läst 4546 ggr
[vikinga ängel]
2015-06-28 22:03

Ta betalt?

Jag har haft Goldman ganska länge nu 6år och jag är på väg att bytta godtar, har dock inte blivit rekommenderad någon ännu. Men det jag vill fråga är hur dom gör med arvode, för jag får bara aktivitetsersättning och bostadstillägg, min nuvarande godman har alltid bet kommunen om pengarna för att jag har så lite pengar vilket som. Men min fråga är om min nya kommer att ta av mig istället eller om även den kommer att få pengar av kommunen?

Annons:
[HelwardMann]
2015-06-29 21:48
#1

Det är inkomstprövat vem som betalar arvodet, huvudmannen (d.v.s. du) eller kommunen. Om man har inkomster före skatt på mer än 2,65 gånger prisbasbeloppet eller om man har tillgångar på mer än 2 gånger prisbasbeloppet, får man betala arvodet själv, annars betalar kommunen. Det är överförmyndaren som beslutar hur stort arvodet ska vara, och vem som betalar.

Prisbasbeloppet bestäms av regeringen, och i år är det 44500 kr. Du kan alltså tjäna 117925 kr i år, eller ha tillgångar på 89000 kr, innan du behöver betala arvodet själv.

Om du inte klarar din försörjning, men överförmyndaren ändå bestämmer att det är du som ska betala arvodet, kan du söka ekonomiskt bistånd (d.v.s. socialbidrag). Och det är ju sådant som din gode man är till för att hjälpa dig med.

[molly1974]
2015-11-16 11:21
#2

 1 säg då du tjänar 200 000 kr om året men skulder hos kronfogden på låt oss säga 75 000kr hur gör man då???

mrnygren
2016-05-31 12:19
#3

Det finns handikappersättning som betalar deras arvoden, så länge du inte är äldre än 68 år.

Upp till toppen
Annons: