Annons:
Etikettlagar-regler
Läst 8189 ggr
Stinastygg
2014-08-22 16:51

Får hon säga så till mig?

Hej

Jag och min gode man (en kvinna) har ibland konflikter när det gäller hur jag ska använda mina pengar. 

Jag betalar numera alltid alla räkningar i tid och har råd till mat osv men ibland händer det ju att jag vill köpa något särskilt efter att räkningarna är säkerställda, unna mej något lite extra typ. Men när jag meddelar det till GM så blir hon oftast irriterad och säger till exempel "det tycker inte jag! Du borde sätta in det på ditt sparkonto istället."

När jag då kontrar med att alla räkningar är betalda och tackar för rådet men att jag faktiskt gör som jag vill i slutänden med mina pengar, så säger hon:

"Ja, du gör ju precis vad du vill med dina pengar - men om du inte gör som jag säger så tänker inte jag fortsätta som god man till dig. Jag vill inte hjälpa dig om du inte samarbetar!"

Att samarbeta betyder enligt henne uppenbarligen att lyda hennes minsta vink…

Hon är GM till mig med alla tre uppdragen, dvs inte bara ekonomin utan även bevaka rätt och sörja för person, och jag är i stort behov av hennes hjälp i de två andra uppdragen. Hon ger mig ett väldigt stort stöd i kontakt med bl.a försäkringskassan, kommunen och sjukvården och jag kan inte klara det utan henne.

När hon hotar att sluta helt som god man om jag gör något som jag vill med pengarna som hon emotsätter sig, så upplever jag det som utpressning. Hon ger mig egentligen inget val eftersom att jag behöver två tredjedelar av hennes arbete så mycket att jag inte kan riskera att förlora henne, därav underkastar jag mig motvilligt hennes krav angående pengar. Jag kan alltså inte bestämma själv över min ekonomi.

Får hon göra såhär? Vad innebär egentligen det där med "bibehållen rättshandlingsförmåga"?

Kan jag avpolletera henne från ekonomi-biten men behålla stödet i de andra uppdragen?

Tacksam för svar från kunniga. 

Mvh Stina

Annons:
Zepp
2014-08-22 17:03
#1

Be om en summa som du kan göra vad du vill med per månad!

Den summan kan du sparar i flera månader för dyrare saker om du har sådana önskningar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2014-08-22 17:24
#2

Hon känner sig kanske "väldigt" ansvarig för din ekonomi och hon är av den mer oroliga typen. Jag tycker det är dåligt att hota med att hoppa av uppdraget. Då är det bättre att hon förklarar VARFÖR hon tycker så. 
Ett tips kanske är att titta på Konsumentverkets hemsida. De har en massa "riktlinjer" att gå efter så vitt jag minns.  Hur mkt man ska ha på sparkontot etc. beroende lite på om man har bil och hus…..bankerna har nog också rådgivning. Skriv ett mail till dem vettja.

Stinastygg
2014-08-22 17:29
#3

#1 Om det vore så enkelt.

Zepp
2014-08-22 17:42
#4

#3 Om din ekonomi tillåter sådant!

Har du frågat?

Gjort upp en budget?

Har man inte ekonomi för att göra som alla andra så blir det till att anpassa sig till det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stinastygg
2014-08-25 21:35
#5

Vi har en budget, jag för kassabok osv, och jag får självklart handha egna pengar i en viss utsträckning men ibland tycker jag hon håller för hårt i tyglarna.

Jag har inte världens bästa ekonomi, och jag behöver spara, så till viss del har hon givetvis rätt, och jag följer ju oftast våra överenskommelser och hennes råd, och överträder ingenting utan att snacka med henne. 
Men framförallt är det väl sättet hon uttrycker sig på som jag har problem med. Känns verkligen inte okej att hota och ställa ultimatum sådär… 

Man kan väl ta en diskussion och vara överens om att inte vara överens, att jag ibland väljer en annan väg!? Hon kan faktiskt inte styra allt, det är inte ett förvaltarskap. 
Så länge det inte innebär någon direkt skada på ekonomin som t.ex att räkningar inte betalas eller att jag skuldsätter mig, så tycker jag faktiskt hon måste backa…

be-happy
2015-02-06 13:04
#6

Hej….ser att  inlägget inte är nytt men vill ändå skriva några ord. Är GM själv och enligt min överförmyndare så har huvudman (alltså du i det här fallet) rätt att använda alla sina pengar  (vartenda öre)….alltså när alla räkningar är betalda och matpengarna dras bort…så är ju resten ditt. Om du tex. skulle önska dig nåt dyrare (hittar på nu…en tvättmaskin), ja då kan du spara tills du vet att du har de pengarna för det inköpet. Förstår att din GM vill att du gärna håller i pengarna och ev. sparar, men vill inte du det så har hon ingen rätt att "hota" på det sättet….där går hon över gränsen. ….och tänk på att det finns fler GM än henne så du får lov att byta. Ring gärna överförmyndaren i din kommun om du har funderingar eller vill byta. Alla människor passar inte ihop med alla….och det är inget negativt, det är bara så.

Annons:
[molly1974]
2015-11-16 11:17
#7

Nej det får hon inte enligt lagen och det dina pengar. Ber att ni gör en plan hur pengar skall användas i hopp

[molly1974]
2015-11-16 11:18
#8

håller med 6

Upp till toppen
Annons: