Annons:
Etikettförvaltare
Läst 15697 ggr
[Mustangcab]
12/4/13, 2:15 PM

Dokument inifrån: Alice Babs förlorade rättigheter

"Svensk dokumentär från 2013. Hovsångerskan Alice Babs är satt under förvaltarskap, berövad rätten att styra över sitt eget liv. Musikerkollegorna kämpar för att få träffa henne - men utan resultat. Förvaltaren bestämmer! Anna-Lena Lodenius och Lotta Hellman undersöker systemet som ska skydda våra äldsta och svagaste. Ska det vara så enkelt att frånta gamla människor grundläggande mänskliga rättigheter?" källa tv.nu

Imorgon kväll kl 20.00 i SVT 2

Annons:
annatpi
12/27/13, 3:00 PM
#1

Det ställs mycket höga krav på en förvaltare, eller rättare sagt borde ställas. Som väl är så är Tingsrätterna restriktiva med att utse förvaltare. Det ska alltså inte vara enkelt att frånta människor rättigheter. Finns ingen anhörig som kan ställa upp och även klaga på det som sker (till den kommunala nämnden eller rätten) så kan man råka riktigt illa ut.

Tyvärr missade jag programmet och även det program som uppdrag granskning gjorde om det usla systemet för gode män.

Förvaltadpgafelaktigdiagnos
#2

annatpi Det ställs mycket krav på en god man/förvaltare på pappret menar du? De gör ju som de själva vill hela tiden utan att följa de lagar och förordningar som finns i föräldrabalken. Jag har en förvaltare mot min vilja och allt började med god man. En lång historia kort så gav han bort husdjur som jag ägde trots att det i föräldrabalken står att en förvaltare inte får ge bort huvudmannens egendom. Visar hur lite de följer de lagar och regler som finns! Och varför skulle de? Varenda anmälan läggs ju ner efter en kort genomgång där överförmyndarnämnden frågar förvaltaren om hans syn på saken. De nöjer sig alltid med hans förklaring och lägger ner ärendet med motiveringen att "inget fel begåtts". De skiter i om förvaltarna följer föräldrabalkens stadgar eller ej. Man kan naturligtvis anmäla förvaltaren till civilrätten men då riskerar man ju få betala rättegångskostnaderna om man förlorar. Och som du säkert förstår så backas förvaltarna upp av hela stadens system då svensk byråkrati är väldigt korrupt när det kommer till relationerna tjänstemän och politiker. Jag som brukare har inte någon chans att vinna. Att processa i civilrätten bör ju vara utan risk att förlora pengar i dessa ärenden.. Som det är nu så vågar man inte processa för att det kan kosta pengar! Sen fick jag felaktig diagnos när jag var tonåring och det var framför allt den som var orsaken till mitt förvaltarskap. Ansågs lindrigt retarderad/lindrigt psykiskt utvecklingsstörd. Nu anser man mig vara normalintelligent och har erkänt att den diagnosen var felaktig. Men förvaltarskapet har man inte tagit bort.. Förövrigt så fick min syster liknande feldiagnoser som ledde till förvaltarskap även för henne. Vi var ju utsatta för rasism som adopterade i skolan och psykiatrin skyllde allt på oss och gav oss felaktiga diagnoser. Hennes förvaltare sålde iväg hennes Golden Retriever som var en kennelhund. Den inköptes för 10k men hon sålde den för 5k. Detta stred mot lagen eftersom förvaltare skall sälja saker för deras värde och vi menar att 5k för en 8 månaders hund var ett underpris sett till vad min syster betalade. Men förvaltaren hennes ville få den såld snabbare.. Så du ser hur de bryter mot föräldrabalkens lagar och regler och kommer undan med det. Ingen sätter ju dit dem! Det är ju samma sak som när en svensson kör för fort eller laddar ner filmer för dem.

[Mustangcab]
3/10/14, 10:55 PM
#3

Hör av dig till Uppdrag Granskning som gjorde ett program för ett par veckor sen om detta. Här kan du se detta programmet.

http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-27?autostart=true

Förvaltadpgafelaktigdiagnos
#4

Och en annan sak Annatpi: Det är inte alls svårt att få en förvaltare! Tingsrätten är knappast restriktiva med att dela ut det eftersom att de delade ut det till mig trots att jag inte ville ha en förvaltare. Det krävs i och för sig en diagnos, men denna diagnos fixar barnpsyk eller vuxenpsyk väldigt enkelt på väldigt lösa grunder. Det räcker med att man hamnar i bråk eller ofredar någon och sen så blir man stämplad av psykiatrin. Flera år senare så får man en förvaltare av tingsrätten med stämpeln som grund, trots att stämpeln är flera år gammal och enligt den drabbade felaktig! Så det är busenkelt för en stad/tingsrätten/psykiatrin att frånta människor deras mänskliga rättigheter. Allt som krävs är någon sorts konflikt där brukaren får skulden, en stämpel av psykiatrin i form av en diagnos och sedan slutligen en dom om förvaltarskap av domstolen. Även om det finns anhöriga så kan man råka riktigt illa ut.. Mina t.ex. vägrade bry sig i mina problem efter flytten hemifrån och satt hemma och rullade tummarna när jag stred i rätten mot nämnden och gode mannen som ville bli förvaltare. Det slutade med att jag blev överkörd och blev tvångsförvaltad. Sen kan ju förvaltaren diktera en massa saker och ge bort husdjur och gud vet vad! Dessutom när jag hotade förvaltaren så tvingades jag böra cirka 6k. Men alla mina anmälningar mot honom om egenmäktigt förfarande, olovligt brukande och förtal m.m. lades ner. Stöld av djur var inte stöld osv. Eftersom att jag innan hoten överklagat till vägs ände samt anmält till höger och vänster så blev jag dessutom dömd hårdare i ett helt annat ärende. I vilket fall som helst så vägrar systemet erkänna att det blivit fel, och om man kämpar frenetiskt för att bevisa detta så hamnar man på rättspsyk så fort man hotar ngn. Ja, de vill låsa in en på tvångsvård istället för fängelse eftersom fängelsestraffen innebär att man släpps efter någon månad och förmodligen är mer förbannad. Då skriver de en massa skit om ens situation och vips blir man tvångsvårdad ist. Att man har förvaltare osv ger dem skäl för en sådan dom.

Upp till toppen
Annons: