Annons:
Etikettekonomi
Läst 4957 ggr
jeninan
10/14/13, 8:53 PM

Betalning av skulder

Min hm har lite skulder, inte stora ett par tusen hos olika inkassobolag. Inga problem att få avbetalningsplan men alla bolag vill ha minst 300 kr per månad och start omgående. Vad ska jag göra? Min hm kan inte lägga mer än 300 kr per månad för avbetalning av samtidiga skulder. Är det någon som tagit ett lån från till ex lendo och sen gjort plan med dom? Men då måste man fråga överförmyndarnämnden? Vill ju inte att skulderna ska gå till fogden eftersom det handlar om sammanlagt inte mer än 6000 kr. Tack på förhand!

Annons:
martdat
10/15/13, 6:34 AM
#1

är du god man? då bestämmer HM själv ju . att ta ett enda lån för att lösa flera minde är inget fel i . risken är ju inte större  att det lånet handlar på fogden . däremot så hamnar ju det som redan ligger på inkasso fort på fogden om inget görs.  Om HM inte har något denne kan sälja för att få in pengar?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

jeninan
10/15/13, 6:23 PM
#2

Tack så mycket för svaret!! jag är god man. Ja och min hm vill så om jag tycker det och det tycker jag :) men måste jag inte höra med överförmyndarnämnden ändå? Min hm vill säga upp ett abonnemang. Kan jag göra det åt henne? Dvs skriva under som god man?

martdat
10/15/13, 8:55 PM
#3

du ska ju egentligen ta dessa frågor med överförförmyndaren om du känner dig osäker. jag är bara privatperson . att säga upp abonnemang åt henne tror jag inte du kan. du ska ju bara hjälpa. HM har ju fortfarande eget ansvar. så säga upp abonnemang får hon skriva på själv men du ska ju narturligtvis hjälpa henne.
 men vill hon ta ett lån så klart hon får och det låter bra i mina öron.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
10/15/13, 9:00 PM
#4

tycker att det låter som att du behöver lite mer ordentlig information från överförmyndaren om vad du kan,får,bör göra. har de ingen utbildning för godemän? det har de här ., en liten en i allafall

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: