Annons:
Etikettensamkommande-barn
Läst 3234 ggr
linalundberg
10/10/13, 12:52 AM

god man till ensamkommande barn

Hej Jag har precis blivit förordnad som god man åt två ensamkommande barn. Detta är mina första uppdrag så jag skulle gärna vilja ha lite råd på vägen. Jag har tidigare arbetat på migrationsverket så jag har koll på asylärendet och allt vad det innebär. Jag skulle behöva mer praktiska råd ex vad jag ska ta upp med soc? Barnen (2 separata ärenden) bor med släktingar alltså inte på ett boende för ensamkommande, vem ska jag å ex köpa kläder åt dem? Ta dem till sjukhus för hälsoundersökning? För det är ju inte jag som god man som har hand om barnens dagliga omvårdnad men se till att det sköts.

Annons:
martdat
10/11/13, 8:13 PM
#1

Har du inte fått information av överförmyndaren om vad ditt uppdrag innebär? Begär det annars.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annatpi
12/27/13, 3:16 PM
#2

Inte allför sällan har överförmyndaren dåliga kunskaper.

Jag vet detta eftersom en bekant har utbildat politiskt tillsatta noviser.

Det är inte förvånande att en god man inte vet vad det handlar om.

Begär ut regelverket från kommunen, är inte det en självklarhet?

Det kan en privatperson få ut vid kommunens reception.

trullan
6/4/15, 7:47 AM
#3

Jag jobbar som handläggare inom socialtjänsten för ensamkommande. Det finns ett jättebra dokument på migrationsverkets hemsida om vad som ingår i ditt ansvar som God man för ensamkommande. Du ska INTE följa med och köpa kläder. Du ska vara med som stöd i kontakten med migrationsverket, under asylutredningen och eventuellt överklagan sen . Du ska söka eventuella bidrag, dagpenning från migrationsverket och CSN och så vidare. Du ska se till att den unge har ett fungerande boende, du som God man har rätt att protestera om du anser att boendet inte är gott nog och då har socialtjänsten skyldighet att öppna en utredning för att undersöka möjligheterna att flytta till annat boende/annan boendeform. Om ungdomen ska flytta måste du godkänna flytt. Du sköter inskrivning och ev utskrivning från skola och deltar i utvecklingssamtal. Och du ska se till att ungdomen får den sjuk- och hälsovård hen behöver. Du ska INTE agera chaufför. Vid resor till tex migrationsverket är du skyldig att köra ungdomen. Du ska heller inte köra till eller delta i fritidssysselsätrningar. Boendet har hand om daglig omsorg. Vid tex kontakter med bup brukar de vilja att God man är med men i regel behöver God man inte vara med vid läkarbesök. Fråga gärna ansvarig socialsekreterare vad hen förväntar sig av dig och håll en öppen dialog. I min kommun har vi samverkan skola, socialtjänsten och gode män. Vi träffas ungefär varannan månad och träffas och går igenom frågor som kan dyka upp. Jag har tex sagt att jag sköter inskrivning i skolan i stället för att gode män gör det. Mycket för att vi har ett eget boende och samordnaren där är supersnabb att skriva in ungdomarna i skolan. Så slipper gode männen tänka på det.

Upp till toppen
Annons: