Annons:
Etikettgodman
Läst 2397 ggr
Ubberätt
9/3/13, 9:05 PM

När får hon tillbaka sina papper?

Hej!

Är nära vän med en som just avslutat sitt godmanskap. Min vän hade blivit övertalad att söka godmanskap av släktingar vid ett tillfälle då Hen var under svår stress och blivit lite efter med sin ekonomi. Konekvensen blev att en nära anhörig snabbt blev godman. Nu efter 1,5 år så ville hen åter sköta sin ekonomi själv, och försöker därför få tillbaka sina handlingar/papper. Nu säger den tidigare Gm att hen inte kan få dem tilbaka förrän om tre år, allt enligt Öfm?? Är det verkligen så? Min vän känner sig delvis både omyndighetsförklarad och överkörd i vissa beslut som Gm svarat för. Visst måste väl min vän få tag i sina papper och hanlingar nu när godmanskapet upphört?

Jag tror nog att Gm har skött sitt ärende pappermässigt klanderfritt, men jag tycker inte betende mässigt, hen har känt sig som en marionett. Måste även tala om att under tiden som Gm skapet varade så har hen inte känt sig delaktig i sin egen ekonomi, jag tycker mer att det har liknat ett förvaltarskap som Gm har drivit. Desutom blev Gm väldigt arg, när den fick beskedet om att hen ville upphöra med Gm skapet, redan innan ett år hinnit gå, (någonting omkring arvode) så hen blev övertalad att låta bli. Men i sommar så gjorde min vän det ändå, lämnade in sin ansökan till tinget. Gm hörde av sig och var arg, och sa att Gm skulle minnsan inte skulle hjälpa till någe mer, med att göra så att hen skulle kunna klara av sin egen ekonomi.

När kan min vän få tillbaka sina handlingar/papper?

Annons:
VildaVittra
9/21/13, 10:23 PM
#1

För det första så ska inte gode mannen "fatta beslut" utan enbart sköta om ekonomin samt myndighetskontakter.

Sen undrar jag vilka handlingar det handlar om, för de ekonomiska ska gode mannen ha kvar, men denne ska också ge möjligheten till din vän att få gå igenom dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ubberätt
9/29/13, 4:20 PM
#2

Hur länge måste gode mannen ha kvar, typ lönebesked, försäkringpapper, bostadsbidragshanlingar, bankpapper mm? Känns olustigt när relationen inte varit bra med Gm. VILKA handlingar måste Gm ha kvar och hur länge? Tycker själv att det låter konstingt att Gm inte släpper ifrån sig hens papper då uppdraget är avklarat! Om Gm måste ha kvar papper kan väl Gm ta kopior av de handlingar som Gm måste kunna redovisa omkring, eller? Juridiskt vem äger handlingarna?

VildaVittra
9/29/13, 4:41 PM
#3

Exakt vilka får ni ta upp med överförmyndaren. Men som det låter har godemannen skyldighet att behålla de ni räknar upp. GM behöver ha orginalen.

Hjälper er gärna. Har haft en hel del med detta att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

annatpi
12/27/13, 3:11 PM
#4

Visa gärna regelverket för detta, god man ska aldrig gå emot huvudmannens vilja om viljan inte är uppenbart "befängd" och orealistisk. Uppstår flera såna problem är det dags att söka förvaltare.

Om huvudmannen vill ha originalen så måste kopior kunna vara gott nog åt god man. Det går an att vidimera kopiorna.

Upp till toppen
Annons: