Annons:
Etiketthem-stöd-kontaktfamilj
Läst 4895 ggr
[miini85]
5/10/13, 11:51 AM

vill du bli familjehem?

hejsan! vet att det är många som vill bli familjehem/kontaktfamilj. kan börja med att berätta att mina föräldrar har haft familjehem sen jag var 10år.(är 28 idag) och har det fortfarande. sen så har även jag haft familjehem. tror jag var en av sveriges yngsta(20 år) jag tänkte mera på om ni hade frågor kring familjehem. hur var d för mig som barn att växa upp med familjehemsplacerade barn och undommar. för och nackdelar! hurha det stärkt mig? hur går man tillväga om man är intresserad? hur man som ung kan bli familjehem. vad ska man tänka på då? ja ni kan fråga om allt. kan tillägga att jag än idag arbetar med socialtjänsten fast med ungdommar (LSS) jag har haft olika placeringar från lvu ungdom till lvm vuxna. avlasningsfamilj och även placeringar med (Lss) kan även säga att jag har kontakt med alla idag. å att en tex gift sig och har 2 barn:-) får höra att det är tack vare min hjälp och all stöd:-) men d finns ju även mindre roliga händelser som kan hända. men mitt hjärta blir varmt av att höra sånt och det är därför man gör det här. för att hjälpa och finnas. såklart är d olika från fall till fall. men som sagt har ni någon fundering om vad som helst. skriv då så svarar jag så gott jag kan:-) ha det bra

Annons:
[Moa-]
5/11/13, 9:36 AM
#1

Du är, inte har, familjehem… Har du familjehem så tolkar jag det snarare som att du är familjehemsplacerad.

Jag har vidare mycket mycket svårt att tro att en vuxen person med LVM skulle placeras hos en ensam 20-årig tjej (inte LVU heller för den delen). Hur har i sådana fall detta motiverats och vad har du i de fallen kunnat bidra med?

Din text skulle vidare bli mycket mer lättläst om du använder punkt och stor bokstav.

[miini85]
5/11/13, 10:01 AM
#2

snälla du. jag var 20 år när jag började som som familjehem. om du vill ta en sån diskussion när du ifrågasätter mitt uppdrag och får mig att framstå som om jag varit familjehemsplacerad när jag bara ville hjälpa om någon undrade. der tar jag som en kränkning. du får gärna ta.den diskussionen i pm!

[miini85]
5/11/13, 10:04 AM
#3

även att du skriver att jag var ensam 20årig tjej. det var jag verkligen inte. jag var gift och hade barn.

[Moa-]
5/11/13, 10:36 AM
#4

Att du vid ett litet ifrågasättande avregistrerade användaren stärker min uppfattning. Du har även på andra sidor angivit att du har ADHD och äter extremt beroendeframkallade läkemedel, något som knappast skulle vara en lämplig placering för någon med LVM-problematik.

miini85
5/11/13, 10:59 AM
#5

men snälla du. jag har diagnosen adhd. som jag fått när jag är äldre. gör det mig till en sämre människa? har nyligen fått min medicin. ta detta i pm snälla du!

[Moa-]
5/11/13, 11:16 AM
#6

Om du lägger upp en tråd och jag vill diskutera innehållet i den, varför skall det tas i PM?

Det låter väldigt väldigt osannolikt det du skriver, det bryter nämligen mot all grundläggande logik.

Nej, ADHD gör dig inte till en sämre människa, däremot är det mycket troligt att den gör att du ej är lämplig som familjehem, framförallt inte om den är så pass grov att den måste medicineras. Vidare är medicinen du skriver att du sent i livet börjat äta enligt FASS inget som skrivs ut till personer över 18 år. "Medikinet kapslar med modifierad frisättning ska inte användas för behandling av barn under 6 års ålder eller hos vuxna med ADHD. Säkerhet och fördelar med behandlingen har inte fastställts hos denna patientgrupp." FASS

Att placera missbrukare med långtgående problematik hemma hos en 20 åring med en tvååring, låter än mer instabilt.

Annons:
miini85
5/11/13, 11:23 AM
#7

precis i fass står det så men dom flesta mediciner är för barn och ungdommar. och även som vuxen kan äta den. jag kan gärna berätta vilka jag hade uppdraget ifrån ochäven fråga mig hur det kom sig att jag fick ha familjehem när jag var så ung. jag hade inte fått min diagnos när jag hade familjehem. jag har fått den i vuxen ålder.

[Moa-]
5/11/13, 11:28 AM
#8

Det står på företagets hemsida att den ej är anpassad och lämplig för vuxna, samt FASS föreskriver mycket restriktivt utskrivande av preparatet. Ingenstans står det att det är lämpligt för vuxna.

Jag har svårt att tro att problematiken plötsligt uppkommit, oavsett om du var diagnostiserad eller ej, så borde det räknas in i lämplighetsbedömningen. 

Jag vidhåller att jag är mycket skeptisk till dina uppgifter.

miini85
5/11/13, 11:41 AM
#9

det finns ingen medicin som är enbart för vuxna. som sagt är du fri och tro vad du vill ang det. men de visar din okunskap kring medicinering och har säkert bara läst dig till allt. jag kan säga att personerna som varit placerade hos mig har jag än idag kontakt med. och att jag var 20 när jag började innebär inte att jag hade alla placeringar på en gång. jag och min man fick göra en djupintervju precis som alla andra. och dom ansåg att vi var lämpliga. sen är det så mycket mer än en intervju. vill du så kan du få namn på stifftelse och även kommun vi hade uppdrag ifrån. som styrker allt. men du får vara skeptisk. men jag ville vara trevlig och hjälpa om någon hade frågor hur man går till väga. sen vet ju jag att det finns människor som har familjehem som tidigare varit dömda. då menar jag småbrott i sin ungdom även fd missbrukare som är godkända.

[Moa-]
5/11/13, 11:54 AM
#10

Det finns behandlingshem som nyttjar minnesotamodellen, som föreskriver att samtliga behandlare skall ha haft egen problematik, varför skulle inte vissa organisationer nyttja samma system vid godkännande av familjehem. Däremot kan jag tänka mig att det fordras många år som ren missbrukare innan den föredetta missbrukaren godkänns. Däremot anser jag en dylik person långt mer lämplig som familjehem åt en person inom LVM än en ung tjej med små barn. 

Nej, jag har ingen erfarenhet av medicinering av ADHD, vilket dock inte påverkar min möjlighet att läsa mig till fakta. Dock låter det som det skall till svår problematik innan utskrivning av dylika preparat kan bli aktuell, vilket återigen gör mig mycket tveksam till din utsago.

Dock låter det som om vi inte kommer längre, men jag låter andra bilda sin egen uppfattning. 

"sen vet ju jag att det finns människor som har familjehem som tidigare varit dömda. då menar jag småbrott i sin ungdom.." Detta bör även vara svårt för en socialtjänst att belägga, då preskription många gånger inträder och dessa brott ej ses i ett utdrag ur belastningsregistret.

miini85
5/11/13, 12:04 PM
#11

precis vi kommer ingen vart. klart man gör ett utdrag från belasningsregistret. och sen är det socialtjänsten som godkänner.

dropitnow
5/14/13, 1:53 PM
#12

Hejsan!

Nu har jag suttit och läst eran tråd här, förstår inte hur du som person (Moa-) kan sitta och kasta falska anklagelser över en någon som bara vill vara snäll och hjälpa till. 

Att du sen även skriver påståenden som Miini85 inte ens har nämnt i sin text är bara absurt. Vart i texten står det att hon var ensamstående och hade ett barn på två år? Du kan inte hoppa på en person som bara vill vara hjälpsam. 

Sen att Miini85 inte använder stor bokstav kanske har med hennes diagnos att göra? Om det stör dig så otroligt mycket kanske du ska tänka om. 

Miini85 skriver i sitt inlägg att hon är uppvuxen med att hennes föräldrar har haft familjehem sedan hon var 10 år gammal. Du tror inte att diverse arbetsgivare går mer på erfarenhet och personkemi än någon som har suttit och läst sig kunnig när det handlar om att man ska hjälpa personer med deras problematik? 

Ahdh är inget som gör en person mindre värd att kunna få arbeta med familjehem? 

Jag har själv adhd och är medicinerad sen 5 år tillbaka och jag ska själv börja arbeta som kontaktperson inte dömer soc mig för det som står i pappret? Nej dem går på kompetens! 

Så du kanske ska börja tänka lite mer på vad du skriver innan du gör sådana påhopp som du gör! För det som Miini85 skriver låter i mina öron som en otroligt fin person som i ung ålder börjar hjälpa människor med deras problematik.

Massa styrkekramar till dig Miini85, om det fanns flera fina personer som dig skulle världen vara mycket bättre!

miini85
5/14/13, 4:03 PM
#13

#12 dropitnow Tack så mkt:-) Som sagt hon får ha sin uppfattning kring detta. Jag ville bara vara till hjälp om någon var intresserad och undrade lite och vart man vänder sig. Jag känner att jag orkar inte lägga energi på människor som ifrågasätter min diagnos eller medicin. Det går att vara familjehem även med diagnos. då kan man även visa och förklara för placeringar som har tex adhd. att man kan leva ett normalt liv och finnas där och stötta och att även man sj känner igen mycket och berätta hur en själv löst det. sen om man har familjehem så är det strikta order att ha ett medicinskåp med lås. så att tex missbrukare inte ska komma åt eller att någon överdoserar pga psykiska problem. jaja nog om det:-) är man intresserad och undrar något får man gärna skriva och fråga. även fråga mig personliga saker tex min diagnos och hur det funkar. så länge man inte hoppar på mig och kränker mig och försöker få mig att framstå som att jag ljuger. för det gör jag verkligen inte. och tar det hårt när nån skriver sådär och drar egna slutsatser. som sagt. alla får bilda sin egen uppfattning och jag ska inte behöva sitta och försvara mig. men frågar man nått så svarar jag gärna och förklarar :-) Tack igen och ha en bra dag

Annons:
Stinastygg
7/9/13, 11:52 PM
#14

Hej.

Jag har vuxit upp i familjehem, pga att min biologiska mamma var missbrukare och inte kunde ta hand om mig, vanvård osv.
Min familjehemsmamma var 22 år och gift med min 8 år äldre familjehemspappa när jag flyttade in, så ålder har inte mycket med lämplighet att göra. Är man myndig och anses ha en stabil livssituation vad gäller boende, ekonomisk och social trygghet så är det inget som hindrar en från att ansöka om att bli familjehem eller att bli godkänd.

Det ENDA jag håller med Moa om, är att det heter att man är familjehem, inte "har familjehem".

Jag har också fått diagnosen ADHD i vuxen ålder, jag var 22 år när utredningen blev klar 2009, för att vara exakt. Och jag kan bara säga att det är skrattretande tydligt att Moa har ingen aning om vad som gäller för medicinering…

En kort lektion: De flesta ADHD-läkemedel utvecklades till en början för barn, då man förut trodde att det bara var barn, och då främst pojkar, som kunde ha ADHD och att det växte bort med åldern.
Idag vet man bättre - både flickor och pojkar kan ha ADHD och det är ett neurobiologiskt tillstånd - en felprogrammering av hjärnans signalsystem skulle man kunna säga. Det är alltså inget man "får", eller kan bota, utan det är medfött, och det växer inte heller bort utan finns kvar precis som från början, även i vuxen ålder. Det yttrar sig dock annorlunda över tid, då individen med stigande ålder och ökad erfarenhet lär sig strategier för att hantera symtomen, så att de blir mindre märkbara.
Barn är ju också rent generellt mer energiska och impulsiva än vuxna, varför det blir extra tydligt hos barn, och mindre uttalat hos de flesta vuxna. Det hör helt enkelt till normal utveckling - även hos en med ADHD - att "lugna sig" lite som vuxen.

Många får idag diagnos som vuxna, särskilt kvinnor, och man tror att mörkertalet är stort, då många har problem men inte söker hjälp och blir utredda utan kämpar på i det tysta.

Läkemedlen fungerar för övrigt på precis samma sätt i en vuxen hjärna som en ung hjärna, och precis samma läkemedel används till vuxna som till barn. Oavsett vad det står på FASS. 

Medikinet, ritalin och concerta är för övrigt exempel på några olika märken med  samma verksamma innehållsämne; metylfenidat, med centralstimulerande egenskaper. Alla finns som antingen direktverkande tablett eller olika typer av depotkapsel med s.k. modifierad frisättning, som innebär att innehållet löses ut långsamt i kroppen, under 12 timmar eller mer.

Tro mig kära Moa, läkarna (och de aktuella patienterna) har nog betydligt bättre koll på vem som bör äta vilken medicin, än vad du har…
Var nu snäll och nöj dig med det, och sluta ifrågasätta utifrån vad som står på FASS (som bara anger en bråkdel av all information som finns för ett visst läkemedel).
Är du sjuksköterska eller läkare? Om inte, så kan du även fortsättningsvis hålla tyst om andra människors medicinering!

Jag pluggar för övrigt till undersköterska, har varit personlig assistent, och volontärarbetar med äldre inom socialtjänsten/kommunen. Tidigare har jag också jobbat inom skola, fritidshem och barnomsorg. Intef*n har min ADHD varit ett problem för mig i något av de sammanhangen.

Några frågor på det???

Upp till toppen
Annons: